Siirry suoraan sisältöön

Historialliset maalaustekniikat, puupohja (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FU87-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
17.11.2025 - 11.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
KXA25S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FU87
Toteutukselle KX00FU87-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee temperamaalaustekniikan historiaa ja tekniikkaa.
Opiskelija tuntee temperamaalaukseen liittyvän kirjallisuuden, temperamaalauksen materiaalit ja työvälineet sekä työskentelytavat ja osaa valmistaa temperavärejä.
Opiskelija pystyy käyttämään oppimiaan tietoja ja taitoja maalatakseen pienen kopion aikakauden temperamaalauksesta.

Osaamiset: kädentaito- ja materiaaliosaaminen, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen

Sisältö

Varhaisen maalaustaiteen tekniikat; (puupohja, liitu-liima gessopohjustus) temperatekniikalla maalattujen maalausten pohjalta.

Opintojakson aikana jokainen opiskelija maalaa kopion itse valitusta temperamaalauksesta (pääasiallisesti 1400 -1500 -lukujen esimerkkien pohjalta).

Maalauspohjan valmistaminen historiallisia menetelmiä käyttäen.

Temperavärien (munatempera) valmistaminen, sekoittaminen sekä oikeaoppinen, historiallisen temperamaalaustekniikan käyttö.

Aika ja paikka

Metropolia AMK Arabian kampus. Hämeentie 135 D. Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat.

Oppimateriaalit

Julkaistut artikkelit ja muu oppimateriaali lehtorilta itsenäiseen lukemiseen.

Opetusmenetelmät

• Lähiopetus
• Esittävä luento
• Ohjatut harjoitukset / harjoitustehtävät
• Esimerkkipohjainen opetus
• Yksilöohjaus
• Laboratoriotyöskentely ja ohjaus
• Ongelmakeskeinen opetus
• Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö perustuu ammattia harjoittavien vierailevien lehtoreiden luentoihin jos mahdollista ja tarpeen sekä yhteistyöhön ammattialan ihmisten kanssa opintojakson puitteissa. Esineet opintojaksolle hankitaan pääasiallisesti museoista ja ja muista kokoelmia omistavista laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien ja sopimusten kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Arviointi perustuu osallistumiseen sekä harjoitustöiden arviointiin

Kansainvälisyys

• Kansainvälisesti julkaistu alan kirjallisuus ja oppimateriaalit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op - 20 työtuntia lehtorille. Opiskelijalle 1 op – 26 työtuntia.
Kontaktiopetus lehtori: 1 op - 13 tuntia. 1,5 op – 20 tuntia

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa.
Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön.
1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Sisällön jaksotus

Esittävä luento
Materiaalien ja maalauspohjan esivalmistelu
Käytännön harjoitustyö - varhaisen temperamaalauksen kopiointi

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat saavat pitää harjoitustyönsä (temperamaalaus) pienen näyttelyn jälkeen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan historiallisen temperamaalauksen tekniikan ja materiaalien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti historiallisen temperamaalauksen tekniikan ja materiaalien perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija ei täysin hallitse käytännön työskentelyä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa historiallisen temperamaalauksen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta liittyen temperamaalauksen materiaaleihin ja tekniikkaan. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Käytännön työskentely on ollut riittävän itsenäistä ja lopputulos hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee historiallisen temperamaalauksen aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin käytännön työskentelyyn. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta ja harjoitustehtävä on kiitettävää tasoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan historiallisen temperamaalauksen tekniikan ja materiaalien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti historiallisen temperamaalauksen tekniikan ja materiaalien perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija ei täysin hallitse käytännön työskentelyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.

Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin.
Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.

Esitietovaatimukset

Johdatus maalaustaiteen konservointiin

Lisätiedot

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Lisätiedot

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Toteutustavat

• Lähiopetus
• Esittävä luento
• Ohjatut harjoitukset / harjoitustehtävät (temperamaalauksen kopio)
• Esimerkkipohjainen opetus
• Yksilöohjaus
• Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Siirry alkuun