Siirry suoraan sisältöön

Johdatus maalaustaiteen konservointiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FU57-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
04.09.2025 - 13.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
KXA25S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FU57
Toteutukselle KX00FU57-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää, miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä.
Opiskelija tuntee konservoinnin eri suuntautumisvaihtoehtojen tehtäväkenttää ja erityisesti maalaustaiteen konservoinnin opintojen tavoitteet, tehtävät ja menetelmät.
Opiskelija tuntee konservoinnissa, erityisesti maalaustaiteen konservoinnissa käytetyn terminologian.
Opiskelija tuntee konservoinnissa käytetyt pääasialliset materiaalit ja niiden perusominaisuudet ja osaa etsiä tarkempia materiaalien ominaisuuksiin liittyviä tietoja eri tietolähteiden avulla.
Opiskelija tuntee materiaalien turvalliset käyttötavat ja osaa etsiä materiaalien käyttöturvallisuustiedot.
Opiskelija tuntee maalaustaiteen dokumentoinnissa ja konservoinnissa käytettävät laitteet ja työvälineet.

Osaamiset: Materiaaliosaaminen, menetelmäosaaminen, ammatti-identiteetin muodostuminen, ryhmätyön taidot

Sisältö

Konservoinnin määritelmät ja konservaattorin toimintaympäristöt.
Konservoinnin kansalliset ja kansainväliset organisaatiot
Johdatus maalaustaiteen konservoinnin terminologiaan
Konservoinnissa käytetyt liima-aineet, niiden luokittelu ja ominaisuudet / käyttäytyminen.
Maalaustaiteen pigmentit, sidosaineet, lakat
Eri liima-aineiden koostumus ja käytön työturvallisuus.
Materiaalien tunnistus yksinkertaisilla testeillä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee konservoinnin määritelmät, organisaatiot, tehtäväkenttää ja tavoitteita, hahmottaa opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvää teoriaa. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee konservoinnin toimintaympäristöä ja ymmärtää konservointialan merkityksen ja roolin kulttuuriperintöalalla. Opiskelija hahmottaa maalaustaiteen konservoinnin tehtäväkentän ja tavoitteita ja hallitsee opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja määritelmät. Opiskelija hallitsee johdatuskokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee maalaustaiteen konservoinnin toimintaympäristöä ja ymmärtää konservointialan merkityksen ja roolin kulttuuriperintöalalla. Opiskelija tietää konservoinnin määritelmät, tehtäväkentän ja tavoitteet. Opiskelija hallitsee konservoinnin johdatuskokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee konservoinnin määritelmät, tehtäväkenttää ja tavoitteita, hahmottaa opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvää teoriaa. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia

Lisätiedot

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää, miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä.
Opiskelija tuntee konservoinnin eri suuntautumisvaihtoehtojen tehtäväkenttää ja erityisesti maalaustaiteen konservoinnin opintojen tavoitteet, tehtävät ja menetelmät.
Opiskelija tuntee konservoinnissa, erityisesti maalaustaiteen konservoinnissa käytetyn terminologian.
Opiskelija tuntee konservoinnissa käytetyt pääasialliset materiaalit ja niiden perusominaisuudet ja osaa etsiä tarkempia materiaalien ominaisuuksiin liittyviä tietoja eri tietolähteiden avulla.
Opiskelija tuntee materiaalien turvalliset käyttötavat ja osaa etsiä materiaalien käyttöturvallisuustiedot.
Opiskelija tuntee maalaustaiteen dokumentoinnissa ja konservoinnissa käytettävät laitteet ja työvälineet.

Osaamiset: Materiaaliosaaminen, menetelmäosaaminen, ammatti-identiteetin muodostuminen, ryhmätyön taidot

Sisältö

Konservoinnin määritelmät ja konservaattorin toimintaympäristöt.
Konservoinnin kansalliset ja kansainväliset organisaatiot
Johdatus maalaustaiteen konservoinnin terminologiaan
Konservoinnissa käytetyt liima-aineet, niiden luokittelu ja ominaisuudet / käyttäytyminen.
Maalaustaiteen pigmentit, sidosaineet, lakat
Eri liima-aineiden koostumus ja käytön työturvallisuus.
Materiaalien tunnistus yksinkertaisilla testeillä.

Lisätiedot

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia

Toteutustavat

• Lähiopetus
• Esittävä luento
• Ohjatut harjoitukset / harjoitustehtävät
• Esimerkkipohjainen opetus
• Yksilöohjaus
• Laboratoriotyöskentely ja ohjaus
• Ongelmakeskeinen opetus
• Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Suoritustavat

Läsnäolo luennoilla ja käytännön työskentelyssä

Siirry alkuun