Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH27-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.11.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Konservointi Virtuaali
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH27
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 81 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 20.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 21.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 24.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 25.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 26.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 27.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 28.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 01.12.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 02.12.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 03.12.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 04.12.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 05.12.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija tunnistaa kohteissa olevat orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit hallitsee niiden ominaispiirteet ja käyttäytymisen.
- Opiskelija tuntee tavanomaisimmat materiaalit, joita on käytetty kulttuurihistoriallisten, etnografisten ja arkeologisten esineiden valmistukseen.
- Opiskelija tuntee materiaalien käytön historiaa sekä niiden ikääntymis- ja vaurioitumisprosessit.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten esineiden valmistustekniikoiden kehityksen ja sen merkityksen esineiden säilymiselle ja konservoinnille.
- Opiskelija omaksuu tutkivan otteen esineiden hoidossa, konservoinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opiskelija ymmärtää eri materiaalien vuorovaikutuksen ja vaurioitumismekanismit ja näiden konservointiin liittyvät riskit.
Sisältö
- Orgaanisen ominaispiirteet ja käyttäytyminen
- Tavanomaisimmat materiaalit, joita kulttuurihistoriallisten, etnografisten ja arkeologisten esineiden valmistukseen on käytetty
- Materiaalien ja esineiden vaurioituminen sekä ennaltaehkäisevä konservointi
- Asiantuntijuuden syventäminen ja kehittäminen
Aika ja paikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat.
Oppimateriaalit
Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, tentti. Opetus on suomeksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä paikallisen museon kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita toteutustapoja, koska kyseessä on käytännön konservoinnin kurssi, jossa opiskelijat opettelevat käytännön konservoinnin taitojaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 80 %, jatkuva arviointi 20 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla. Annetut tehtävät suoritettava annettujen ohjeiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I/jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II 5 op
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.