Siirry suoraan sisältöön

Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.11.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Konservointi Virtuaali
Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Ryhmät
KXA23S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FH27

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 81 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 20.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 21.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ma 24.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ti 25.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ke 26.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
To 27.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 28.11.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ma 01.12.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ti 02.12.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ke 03.12.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
To 04.12.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 05.12.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit KX00FH27-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa kohteissa olevat orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit hallitsee niiden ominaispiirteet ja käyttäytymisen.
- Opiskelija tuntee tavanomaisimmat materiaalit, joita on käytetty kulttuurihistoriallisten, etnografisten ja arkeologisten esineiden valmistukseen.
- Opiskelija tuntee materiaalien käytön historiaa sekä niiden ikääntymis- ja vaurioitumisprosessit.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten esineiden valmistustekniikoiden kehityksen ja sen merkityksen esineiden säilymiselle ja konservoinnille.
- Opiskelija omaksuu tutkivan otteen esineiden hoidossa, konservoinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opiskelija ymmärtää eri materiaalien vuorovaikutuksen ja vaurioitumismekanismit ja näiden konservointiin liittyvät riskit.

Sisältö

- Orgaanisen ominaispiirteet ja käyttäytyminen
- Tavanomaisimmat materiaalit, joita kulttuurihistoriallisten, etnografisten ja arkeologisten esineiden valmistukseen on käytetty
- Materiaalien ja esineiden vaurioituminen sekä ennaltaehkäisevä konservointi
- Asiantuntijuuden syventäminen ja kehittäminen

Aika ja paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat.

Oppimateriaalit

Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, tentti. Opetus on suomeksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä paikallisen museon kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja, koska kyseessä on käytännön konservoinnin kurssi, jossa opiskelijat opettelevat käytännön konservoinnin taitojaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 80 %, jatkuva arviointi 20 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla. Annetut tehtävät suoritettava annettujen ohjeiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I/jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Siirry alkuun