Laaja-alainen mielenterveyshoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EM69-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Anu Jokinen
- Camilla Långstedt
- Vastuuopettaja
- Camilla Långstedt
- Ryhmät
-
S2824S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000EM69
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää näyttöön perustuvien mielenterveyshoitotyön menetelmien kriittisen tarkastelun ja käytön.
- ymmärtää näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön merkityksen mielenterveyshoitotyön ja hoitosuhdetyöskentelyn kehittämisessä.
- hallitsee itsenäisen hoidon tarpeen arvioinnin mielenterveyshoitotyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa.
- osaa ohjata asiakasta ja hänen läheistään laaja-alaisesti.
- ymmärtää palveluohjauksen käytännöt ja osaa kehittää niitä.
- osaa tehdä päätöksiä ja tukea asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksentekoa eettisesti, ja hyödyntäen näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön periaatteita.
Sisältö
Näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
Näyttöön perustuvia mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja käyttäminen
Mielenterveystyön kehittäminen näyttöön perustuvaa tietoa ja menetelmiä käyttäen
Hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
Asiakasta ja hänen läheistään laaja-alainen ohjaaminen mielenterveystyössä
Palveluohjaus ja sen kehittäminen
Eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena
Työmuodot
Ohjattu opiskelu verkossa Learn-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkkoluentoja (ZOOM) sekä yksilötyönä tai pienryhmässä tehtävän kirjallisen oppimistehtävän. Opetus yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Aika ja paikka
Yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.
Opetus Zoomissa.
Verkkoluento 1 8.9.2025
Verkkoluento 2 9.9.2025
Työpaja (verkko-opetus) 29.9.2025
Työpaja (verkko-opetus) 30.9.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Julkaistaan myöhemmin.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenaisesti tai pienryhmissä tehtävä työ.
Kansainväliset yhteydet
Kirjallisuus ja www-sivut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Sisällön jaksotus
Lähi- ja etäopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
Näyttöön perustuva mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja kehittäminen
Näyttöön perustuvia mielenterveyshoitotyön menetelmiä käytetään hoitosuhdetyöskentelyssä
Hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
Asiakkaan ja hänen läheisten laaja-alainen ohjaaminen
Palveluohjaus ja sen kehittäminen
Eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena.
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen. Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Vilppi:
Palauttamalla yksilö- tai pienryhmätehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson kirjallinen tehtävä arvioidaan asteikolla 0-5 EQF7. Taällä toteutuksella arviointi perustuu tehtävän arvosanaan.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisiin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.