Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EF61-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Nea Vänskä
- Jaana Seitovirta
- Johanna Kivikangas
- Vastuuopettaja
- Jaana Seitovirta
- Ryhmät
-
S1924S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000EF61
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005 |
|
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005 |
|
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005 |
|
To 06.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005 |
|
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005 |
Tavoitteet
Opiskelija
- rakentaa terveyden edistämisen verkostoja ja yhteistyösuhteita monipuolisesti eri tahojen ja sidosryhmien kesken ja toimii niissä aktiivisesti
- soveltaa tiimi- ja verkostotyön sekä yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen teorioita ja menetelmiä
- osaa koordinoida ja johtaa terveyttä edistävää toimintaa muutoksen mahdollistamiseksi
Sisältö
- keskeisiä teorioita muutoksen mahdollistamiseksi
- sidosryhmätyöskentely
- monisektorinen yhteistyö kunnissa ja maakunnissa
- yhteistyö kolmannen sektorin ja yritysten kanssa
Aika ja paikka
syyslukukausi 2025 ajalla 1.9.2025-19.11.2025, Zoom toteutus, Moodle työtila Terveyden edistäminen YAMK, S1924S6
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin. Opintojakson alussa osoitettu kirjallisuus Moodle työtilassa https://moodle.metropolia.fi/my/. Terveyden edistäminen YAMK, S1924S6. Opiskelijoille lähetetään aloitusinfo noin viikkoa ennen toteutuksen alkamista.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäohjaukset, seminaari
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metropolian innovaatiokeskittymät, muut mahdolliset verkostohankkeet, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätehtävä. Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti palauttamalla itsenäisesti suoritetun oppimistehtävän 11.-14.12.2025. Toinen uusintamahdollisuus on 18.- 21.12.2025. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.
Kansainvälisyys
Urban Labs for Better Health for All in the Baltic Sea Region - boosting cross-sectoral cooperation for health and wellbeing in the cities. https://projects.interreg-baltic.eu/projects/healthy-boost-180.html
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27h x 5 = 135h
Etäopetus 21h, ryhmäohjaukset 1h, itsenäinen opiskelu ja oppimisen syventäminen sisältäen ryhmätehtävän 113h
Sisällön jaksotus
Etäopetus 1.9 klo 9.00–16.00 & 2.9 klo 9.00–16.00
Etäryhmäohjaukset 10.10 klo 13.00–16.00 & 6.11 klo 13.00–16.00
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely ja ryhmätehtävä
Etäseminaari 19.11.2025 klo 9.00–16.00
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä. Oppimistehtävä sisältää erillisen arviointimatriisiin. Opintosuorituksen arviointi (0-5) muodostuu oppimistehtävän arvosanasta.
Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.