Siirry suoraan sisältöön

Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF61-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Nea Vänskä
Jaana Seitovirta
Johanna Kivikangas
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
S1924S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000EF61

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005
To 06.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Monialainen yhteistyö ja kehittämistyön johtaminen S000EF61-3005
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- rakentaa terveyden edistämisen verkostoja ja yhteistyösuhteita monipuolisesti eri tahojen ja sidosryhmien kesken ja toimii niissä aktiivisesti
- soveltaa tiimi- ja verkostotyön sekä yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen teorioita ja menetelmiä
- osaa koordinoida ja johtaa terveyttä edistävää toimintaa muutoksen mahdollistamiseksi

Sisältö

- keskeisiä teorioita muutoksen mahdollistamiseksi
- sidosryhmätyöskentely
- monisektorinen yhteistyö kunnissa ja maakunnissa
- yhteistyö kolmannen sektorin ja yritysten kanssa

Aika ja paikka

syyslukukausi 2025 ajalla 1.9.2025-19.11.2025, Zoom toteutus, Moodle työtila Terveyden edistäminen YAMK, S1924S6

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin. Opintojakson alussa osoitettu kirjallisuus Moodle työtilassa https://moodle.metropolia.fi/my/. Terveyden edistäminen YAMK, S1924S6. Opiskelijoille lähetetään aloitusinfo noin viikkoa ennen toteutuksen alkamista.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmäohjaukset, seminaari
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Ryhmätehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metropolian innovaatiokeskittymät, muut mahdolliset verkostohankkeet, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätehtävä. Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti palauttamalla itsenäisesti suoritetun oppimistehtävän 11.-14.12.2025. Toinen uusintamahdollisuus on 18.- 21.12.2025. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

Urban Labs for Better Health for All in the Baltic Sea Region - boosting cross-sectoral cooperation for health and wellbeing in the cities. https://projects.interreg-baltic.eu/projects/healthy-boost-180.html

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27h x 5 = 135h
Etäopetus 21h, ryhmäohjaukset 1h, itsenäinen opiskelu ja oppimisen syventäminen sisältäen ryhmätehtävän 113h

Sisällön jaksotus

Etäopetus 1.9 klo 9.00–16.00 & 2.9 klo 9.00–16.00
Etäryhmäohjaukset 10.10 klo 13.00–16.00 & 6.11 klo 13.00–16.00
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely ja ryhmätehtävä
Etäseminaari 19.11.2025 klo 9.00–16.00

Lisätietoja opiskelijoille

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä. Oppimistehtävä sisältää erillisen arviointimatriisiin. Opintosuorituksen arviointi (0-5) muodostuu oppimistehtävän arvosanasta.

Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun