Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jukka Törnroos
- Ryhmät
-
SXH24S2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (varhaiskasvatus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ81
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020 |
MPA4009
Oppimistila
|
To 13.11.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020 |
MPC4013
Oppimistila
|
Pe 14.11.2025 klo 10:45 - 12:00 (1 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020 |
MPC4013
Oppimistila
|
To 11.12.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020 |
MPC4013
Oppimistila
|
Pe 12.12.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.
Aika ja paikka
Alkaa pvm Alkaa klo Loppuu klo Luokkatila
31.10.2025 08.30 11.45 MPA4009
13.11.2025 08.30 11.45 MPC4013
14.11.2025 10.45 12.00 MPC4013
11.12.2025 08.30 11.45 MPC4013
12.12.2025 12.45 16.00 MPC4013
Oppimateriaalit
Kurssin pohjautuu luentodioihin, jotka sisältävät myös suosituksia lisäkirjallisuudesta.
Opetusmenetelmät
Kurssin opetus pohjautuu luentoihin ja ohjattuihin harjoituksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan kurssitehtävien avulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suurin osa kurssin vaatimasta opiskeluajasta käytetään itsenäiseen työskentelyyn oppimistehtävien parissa. Kurssin tarkempi sisältöaikataulu kerrotaan kurssin aloituskerran aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti aloitusryhmän SXH24S2VA opiskelijoille ja sen alustava aikataulu on seuraava (Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan kurssin aloituskerralla):
Alkaa pvm Alkaa klo Loppuu klo Luokkatila
31.10.2025 08.30 11.45 MPA4009
13.11.2025 08.30 11.45 MPC4013
14.11.2025 10.45 12.00 MPC4013
11.12.2025 08.30 11.45 MPC4013
12.12.2025 12.45 16.00 MPC4013
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi pohjautuu kahteen laajempaan oppimistehtävään, joiden tekeminen aloitetaan ohjatusti kurssin opetuskertojen aikana.