Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jukka Törnroos
Ryhmät
SXH24S2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (varhaiskasvatus), monimuoto
Opintojakso
SX00EQ81

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020
MPA4009 Oppimistila
To 13.11.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020
MPC4013 Oppimistila
Pe 14.11.2025 klo 10:45 - 12:00
(1 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020
MPC4013 Oppimistila
To 11.12.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020
MPC4013 Oppimistila
Pe 12.12.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3020
MPC4013 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Alkaa pvm Alkaa klo Loppuu klo Luokkatila
31.10.2025 08.30 11.45 MPA4009
13.11.2025 08.30 11.45 MPC4013
14.11.2025 10.45 12.00 MPC4013
11.12.2025 08.30 11.45 MPC4013
12.12.2025 12.45 16.00 MPC4013

Oppimateriaalit

Kurssin pohjautuu luentodioihin, jotka sisältävät myös suosituksia lisäkirjallisuudesta.

Opetusmenetelmät

Kurssin opetus pohjautuu luentoihin ja ohjattuihin harjoituksiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan kurssitehtävien avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suurin osa kurssin vaatimasta opiskeluajasta käytetään itsenäiseen työskentelyyn oppimistehtävien parissa. Kurssin tarkempi sisältöaikataulu kerrotaan kurssin aloituskerran aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti aloitusryhmän SXH24S2VA opiskelijoille ja sen alustava aikataulu on seuraava (Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan kurssin aloituskerralla):
Alkaa pvm Alkaa klo Loppuu klo Luokkatila
31.10.2025 08.30 11.45 MPA4009
13.11.2025 08.30 11.45 MPC4013
14.11.2025 10.45 12.00 MPC4013
11.12.2025 08.30 11.45 MPC4013
12.12.2025 12.45 16.00 MPC4013

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kahteen laajempaan oppimistehtävään, joiden tekeminen aloitetaan ohjatusti kurssin opetuskertojen aikana.

Siirry alkuun