Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 13.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Perkiömäki
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH24
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 77 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 22.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 23.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 24.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 27.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 28.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 29.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 30.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 31.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 03.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 04.11.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 13.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II KX00FH24-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee erilaisia vaihtoehtoja tekstiilien ja muiden orgaanisten materiaalien puhdistukseen ja tunnistaa niiden tarpeellisuuden ja mahdollisuudet.
- Opiskelija ymmärtää ja tuntee erilaisten puhdistusmenetelmien vaikutuksia tekstiiliin ja muihin orgaanisiin materiaaleihin ja osaa minimoida toimenpiteestä aiheutuvat riskit.
- Opiskelija tuntee ja osaa toteuttaa tekstiilikonservoinnissa käytettyjä liuotinpohjaisia puhdistustoimenpiteitä.
- Opiskelija osaa käyttää liukoisuusparametreja liuottimien valinnassa.
- Opiskelija tunnistaa erilaisia likatyyppejä ja miten ne liukenevat parhaiten.
- Opiskelija osaa soveltaa kemian tietämystään ja oppimaansa käytännön konservoinnin puhdistustapahtumassa.
- Opiskelija osaa käyttää alipainepöytää tekstiilien puhdistuksessa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen dokumentoinnin.
Sisältö
- Peruspuhdistusaineet – teoria, käyttöalueet ja käytäntö
- Vesi- ja liuotinpohjaisten aineiden käyttö tekstiilikonservoinnissa / liukoisuusparametrit
- Valkaisu ja entsyymipuhdistus
- Erilaiset lika-aineet ja tahranpoisto tekstiileistä tarvittavilta osin
- Hauteiden ja geelien käyttö tekstiilien puhdistuksessa
- Kemian soveltaminen käytännön työskentelyssä
- Alipainepöydän käyttö konservoinnissa
Aika ja paikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Hämeentie 135 D, Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat.
Oppimateriaalit
Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 13.11.2025. Tentti pidetään Tekstiilikonservoinnin puhdistumenetelmät I ja II aiheista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita toteutustapoja. Muita konservoinnin puhdistuskursseja ei hyväksytä, koska kysessä on tekstiilien puhdistuksen syventävä jatkokurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen ja pidettävä yksi Powerpoint-esitelmä valitusta/lehtorin osoittamasta aiheesta.
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 70 %, jatkuva arviointi 30 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Annetut tehtävät suoritettava annettujen ohjeiden mukaisesti.
Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.