Siirry suoraan sisältöön

Peligrafiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EX64-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Markku Hyttinen
Ryhmät
TVT24-PE
Pelikehitys
Opintojakso
TX00EX64
Toteutukselle TX00EX64-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija omaksuu peligrafiikan tuottamisen perusteet, ja ymmärtää peligraafikkojen työnkuvaa. Opiskelija osaa suunnitella koherentin moodboardin ja toteuttaa vastaavan asetelman, erilaisia työkaluja hyödyntäen. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisia kamera-ajoja.

Sisältö

- moodboardit (teema, muotokieli, lokaatio, valaistus, väriharmonia, väriskeema)
- primitiiviobjektit, asetelmat
- työkalut (Blender, ZBrush, Substance Painter, ...), työkaluketjut
- kamera
- 3D-mallinnus
- UV-mappaus
- animaatio
- teksturointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Osaamistavoitteet

Opiskelija omaksuu peligrafiikan tuottamisen perusteet, ja ymmärtää peligraafikkojen työnkuvaa. Opiskelija osaa suunnitella koherentin moodboardin ja toteuttaa vastaavan asetelman, erilaisia työkaluja hyödyntäen. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisia kamera-ajoja.

Sisältö

- moodboardit (teema, muotokieli, lokaatio, valaistus, väriharmonia, väriskeema)
- primitiiviobjektit, asetelmat
- työkalut (Blender, ZBrush, Substance Painter, ...), työkaluketjut
- kamera
- 3D-mallinnus
- UV-mappaus
- animaatio
- teksturointi

Siirry alkuun