Tekniikan alan ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EA96-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Camilla Hällstén
- Vastuuopettaja
- Raisa Kallio
- Ryhmät
-
TXJ22S2BSähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
-
TXJ23S2BSähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2023 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
- Opintojakso
- TX00EA96
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 28.10.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
To 30.10.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 04.11.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 11.11.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 18.11.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
To 20.11.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 25.11.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 02.12.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Ti 09.12.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3035 |
Online
|
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.