Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ68-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 17.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
hyvinvointi toimintaterapia 1
Vastuuopettaja
Jasu Forss
Ryhmät
SXI23K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EQ68

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 27.10.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa SX00EQ68-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä muutoksia ja haasteita yhteiskunnassa. Opiskelija ennakoi yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia toimintaterapeutin asiakastyöhön ja työyhteisön toimintaan. Opiskelija tekee monialaista ja -ammatillista yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnallisiin muutostarpeisiin. Opiskelija analysoi ja erittelee muutostarpeiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön ja asiakasprosesseihin. Opiskelija osallistuu toimintaterapian asiakasprosessien kehittämiseen. Opiskelija osaa työskennellä projekteissa ja toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita. Opiskelija kykenee luovaan ongelmanratkaisuun, työtapojen kehittämisen ja soveltaa oman alansa tietoa ja menetelmiä. Opiskelija etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja. Opiskelija tietää yhteiskunnallisen vaikuttamisen muotoja. Opiskelija osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja keskusteluun eri viestintäkanavissa ja verkostoissa toiminnallisen tasa-arvon ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Opiskelija osallistuu eri tavoin toimintaterapian kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. Opiskelija seuraa toimintaterapian kansainvälisiä tutkimuksia, ilmiöitä ja niiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön. Opiskelijalla on taito kohdata ja työskennellä erilaisista kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden ja yhteisöjen kanssa. Opiskelija omaa tarvittavan kielitaidon.

Sisältö

Terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnalliset ja globaalit muutokset ja muutostarpeet
- Monialainen ja -ammatillinen kehittämistyö
- Ongelmanratkaisu ja yhteistyötaidot
- Asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudelliset ratkaisut
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Toimintaterapian kansainvälinen yhteistyö
- Toimintaterapian kansainvälinen tutkimus ja kehitys
- Monikulttuurisuusosaaminen
- Vieraalla kielellä toimiminen

Aika ja paikka

Opintojakson moodle aukeaa 20.10.
Opintojakson aloitus ja orientaatio lähipäivä kampuksella 27.10. klo 9-15.30
Etätapaamiset partnerikorkeakoulun virtuaalivaihdon osalta vahvistuu kesän aikana.

Osallistumalla vahvistat paikkasi opintojaksolla (Tutkintosääntö 29§)

Moodle työskentely ja tehtävien palautus Moodlesta löytyvän aikataulun mukaisesti.

Oppimateriaalit

Materiaalit ja tiedot löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa. Virtuaalivaihdon osalta tiedot tarkentuvat kesän aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakso Moodlessa (tiedot opintojakson työtilassa opintojakson alkaessa).

Opintojaksoon sisältyy yksi lähiopetuspäivä kampuksella sekä osallistuminen virtuaalivaihtoon ( 4 zoom tapaamista 1-2h/krt)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälisyys

Yhteistyökumppani vahvistetaan kesän aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi hakea osittaista hyväksilukua osallistumalla johonkin toimintaterapia-alan kansainväliseen intensiivitoteutukseen tai alan kongressiin. Yhteys opintojakson vastuuopettajaan etukäteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä aikavälillä 20.10.- 17.12.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saannot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.


Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
-ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti. Arviointikriteerit esitetään orientaatiossa 27.10.2025. Tiedot löytyy Moodlessa 20.10. alkaen.

Opintojakson tehtävät yksilötehtävinä. Jokainen opiskelija osallistuu moodlekeskusteluun sekä virtuaalivaihtoon.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä

Siirry alkuun