Siirry suoraan sisältöön

Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EN97-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.09.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marisa Nikkonen
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
SXI25K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EN97

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.10.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3008
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3008
Ma 03.11.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3008
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3008
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 SX00EN97-3008
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija vaikuttaa ympäristön saavutettavuuteen erilaisilla ratkaisuilla. Opiskelija soveltaa monialaista tietoa suoriutumisen ja osallistumisen mahdollistamisessa. Opiskelija etsii erilaisia fyysisiä, teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija valitsee apuvälineitä ja valmiita yläraajaortooseja, jotka mahdollistavat asiakkaalle merkityksellisiin toimintoihin osallistumista. Opiskelija tietää yläraaja ortoosien valmistamisen perusteet ja erilaisten materiaalien hyödyt. Opiskelija tutustuu vaihtoehtoisiin kommunikoinnin tapoihin ja hyödyntää niitä viestinnän tukena.

Sisältö

- Arjen ympäristöissä toimimisen mahdollistaminen toiminnan analyysin avulla
- Monitieteinen näkökulma ympäristön saavutettavuuteen
- Teknologia kuntoutuksessa
- Digitaaliset palvelut ja ratkaisut
- Apuvälineet ja yläraajaortoosit
- Ortoosimateriaalit
- Vaihtoehtoinen kommunikointi mm. AAC, tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Siirry alkuun