Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FG83-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jorma Lehtinen
- Jarkko Könönen
- Jenni Pellinen
- Opintojakso
- TR00FG83
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / itsenäinen työskentely |
MPA6018
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA5025
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / itsenäinen työskentely |
MPA6018
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG83-3001 |
MPA6018
Oppimistila
|
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / arkohjaus |
MPA3018
Oppimistila
|
Pe 31.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / ark- ja rakohjaus |
MPA3018
Oppimistila
|
Pe 14.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / rakennesuunnittelija |
MPA3018
Oppimistila
|
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kivi-, tiili- ja betoniarkkitehtuuri / palautepäivä |
MPA3018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy kivi-, tiili-, betoniarkkitehtuuriin sekä näiden rakennusoppiin.
Opiskelija tuntee rakennusopin periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestäviä kivi-, tiili-, betonirakennuksia.
Opiskelija ymmärtää kivi-, tiili-, betonirakennusmateriaalien sekä kivi-, tiili-, betonirakennusten erityispiirteet sekä osaa huomioida ne rakennus- ja korjaussuunnittelutehtävissä. Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa kivi-, tiili-, betonirakennusten rakennus- ja korjaussuunnitteluun sekä kivi-, tiili-, betonirakennusmateriaalien käyttöön liittyviä määräyksiä ja ohjeita. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä erityispiirteiden, määräysten ja ohjeiden selvittämisessä.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti kivi-, tiili-, betonirakennusten käyttöä arkkitehtuurissa sekä kivi-, tiili-, betonirakennusmateriaalien käyttöä rakennus- ja korjaussuunnitteluun liittyvissä suunnitteluratkaisuissa.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.
Sisältö
Kivi-, tiili-, betonirakennusten rakennusopilliset periaatteet rakennus- ja korjaussuunnittelussa.
Keskeiset uudis- ja korjausrakentamisessa käytettävät kivi-, tiili-, betonirakennusmateriaalit ja -tuotteet sekä niiden pintakäsittelyt, mitoitusperiaatteet, asennus- ja liitostavat.
Kivi-, tiili-, betonirakennusmateriaalien ja -tuotteiden erityispiirteet.
Kivi-, tiili-, betonirakennusten arkkitehtuuri.
Detaljit.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Ryhmätyöskentely.
Esitietovaatimukset
Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit.
Työmuodot
Luennot ja harjoitustyön ohjattu tekeminen viikoittain lähiopetuksena.
Yksilötehtävä.
Lopussa harjoitustyön palautus.
Aika ja paikka
Läsnäopetuksena päivisin syylukukauden ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kansainväliset yhteydet
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua. Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h
Sisällön jaksotus
Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus lähiopetuksessa vähintään 80%.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko ja arvioinnin yleiset perusteet ks. opintojakson kuvaus.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.