Siirry suoraan sisältöön

Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FC99-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
22.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing
Opettajat
Jukka Kesänen
Lilli Ristevirta
Anna-Kaisa Partanen
Vastuuopettaja
Jukka Kesänen
Ryhmät
S2724S6
Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing, ylempiAMK
Opintojakso
S000FC99

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ON CAMPUS Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002
Ke 12.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
TENTATIVE: Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• Opiskelija osoittaa kliinisen hoitotyön ajankohtaisten kysymysten syvällistä ymmärrystä sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta
• Opiskelija kykenee etsimään näyttöön perustuvaa tietoa sekä tarjoamaan näyttöön perustuvia ratkaisuja ajankohtaisiin ongelmiin oman roolinsa asettamissa rajoissa.
• Opiskelija kykenee pohtimaan terveydenhuollon ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen ajankohtaisiin kysymyksiin liittyviä eettisiä ja lainsäädännöllisiä näkökulmia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Sisältö

• Terveydenhuoltoon ja kliinisiin hoitoympäristöihin liittyvät kansalliset ja kansainväliset ajankohtaiset kysymykset
• Näyttöön perustuvien terveydenhuollon suositusten ja käytäntöjen kehittäminen
• Terveydenhuoltoon ja kliinisiin hoitoympäristöihin liittyvät ja niitä ohjaavat eettiset sekä lainsäädännölliset kysymykset kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Aika ja paikka

Opintojaksolla on yksi läsnäoloa vaativa päivä. Muuten opintojakso toetutuu etänä.

Oppimateriaalit

Annetaan orientaatiossa

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Kirjalliset tehtävät
COIL
Ryhmätyö
Seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Mahdollinen yhteistyö kansainvälisten partnereiden kanssa (COIL)- tarkemmat tiedot annetaan orientaatiossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä
5 op = noin 135 tuntia työtä

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
3
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua
vastuuopettajalle.

opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen tehtävä & seminaari työ/esitys

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisiin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin.

Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun