Laajavastuisen kliinisen hoitotyön ajankohtaiset teemat (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FC99-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
22.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing
- Opettajat
- Jukka Kesänen
- Lilli Ristevirta
- Anna-Kaisa Partanen
- Vastuuopettaja
- Jukka Kesänen
- Ryhmät
-
S2724S6Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing, ylempiAMK
- Opintojakso
- S000FC99
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ON CAMPUS Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002 |
|
Ke 12.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
TENTATIVE: Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002 |
|
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Current Themes in Advanced Clinical Care S000FC99-3002 |
Tavoitteet
• Opiskelija osoittaa kliinisen hoitotyön ajankohtaisten kysymysten syvällistä ymmärrystä sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta
• Opiskelija kykenee etsimään näyttöön perustuvaa tietoa sekä tarjoamaan näyttöön perustuvia ratkaisuja ajankohtaisiin ongelmiin oman roolinsa asettamissa rajoissa.
• Opiskelija kykenee pohtimaan terveydenhuollon ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen ajankohtaisiin kysymyksiin liittyviä eettisiä ja lainsäädännöllisiä näkökulmia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Sisältö
• Terveydenhuoltoon ja kliinisiin hoitoympäristöihin liittyvät kansalliset ja kansainväliset ajankohtaiset kysymykset
• Näyttöön perustuvien terveydenhuollon suositusten ja käytäntöjen kehittäminen
• Terveydenhuoltoon ja kliinisiin hoitoympäristöihin liittyvät ja niitä ohjaavat eettiset sekä lainsäädännölliset kysymykset kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
Aika ja paikka
Opintojaksolla on yksi läsnäoloa vaativa päivä. Muuten opintojakso toetutuu etänä.
Oppimateriaalit
Annetaan orientaatiossa
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Kirjalliset tehtävät
COIL
Ryhmätyö
Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Kansainvälisyys
Mahdollinen yhteistyö kansainvälisten partnereiden kanssa (COIL)- tarkemmat tiedot annetaan orientaatiossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä
5 op = noin 135 tuntia työtä
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
3
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua
vastuuopettajalle.
opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tehtävä & seminaari työ/esitys
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisiin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin.
Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.