Laajavastuinen kliininen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FC98-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2025 - 21.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing
- Opettajat
- Hanna Aho
- Lilli Ristevirta
- Anna-Kaisa Partanen
- Vastuuopettaja
- Anna-Kaisa Partanen
- Ryhmät
-
S2724S6Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing, ylempiAMK
- Opintojakso
- S000FC98
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Advanced Clinical Care S000FC98-3002 |
|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Advanced Clinical Care S000FC98-3002 |
|
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
ON CAMPUS Advanced Clinical Care S000FC98-3002 |
Tavoitteet
• Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa kliinistä tietoa laajavastuisen hoitotyön tasolla ja oman työnkuvansa mukaisesti
• Opiskelija kehittää ymmärrystään systemaattisista kliinisistä ja muista hoitotyön arviointimenetelmistä sekä osoittaa kykyä analysoida monitahoisia ja kompleksisia arviointien tuloksia liittyen eri sairauksiin eri hoitotyön ympäristöissä
• Opiskelija osaa perustella kliiniseen hoitotyöhön liittyviä päätöksiä ja toimia yhteistyössä moniammatillisissa tiimeissä oman työnkuvansa asettamissa rajoissa
• Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä laajavastuisen kliinisen asiantuntijan roolin omalla erikoisalallaan.
Sisältö
• Laajavastuinen hoitotyö ja siihen liittyvät roolit erilaisissa toimintaympäristöissä
• Ammatillinen ja ei-lääketieteellinen kliininen päätöksenteko laajavastuisen hoitotyön tasolla
• Ammatillinen vuorovaikutus laajavastuisessa hoitotyössä yhteistyössä moniammatillisten tiimien ja potilaiden/asiakkaiden/muiden kanssa
• Eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat potilaan/kliinisen tilan arvioinneissa sekä laajavastuisen hoitotyön rooleissa
Aika ja paikka
Ks. OMAn kalenteri
Oppimateriaalit
Annetaan orientaatiossa
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu osin etänä sisältäen aktivoivia luentoja ja itsenäisesti suoritettavia kirjallisia tehtäviä.
Opinojaksoon sisältyy myös kontaktiopetusta kampuksella (ks päivät OMAn kalenterista)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa. Päivämäärä ja tenttimuoto varmistuu opintojakson alkaessa.
Uusinnat sovitaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27h opiskelijan työtä
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Teköäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä ja mateiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.,Tutustu Metropolian AHOT-ohjeisiin OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opinto-ohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisiin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin.
Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.