Hoitotyön suomi 3 (B1.2) (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00FI53-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2025 - 18.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Anna-Riikka Rasa
- Vastuuopettaja
- Anna-Riikka Rasa
- Ryhmät
-
SXN24K1TSairaanhoitaja (AMK), Nursing, päivätoteutus (maahanmuuttajille suunnattu)
-
SXN25K1AVSairaanhoitaja (AMK), Nursing, avoimen väylä (maahanmuuttajille suunnattu)
-
SXN25K1TSairaanhoitaja (AMK), Nursing, päivätoteutus (maahanmuuttajille suunnattu)
- Opintojakso
- XX00FI53
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 10.02.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPA5020
Oppimistila
|
Pe 14.02.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB4004
Oppimistila
|
Ma 17.02.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPA6010
Oppimistila
|
Pe 21.02.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB4004
Oppimistila
MPB5024 Taitopaja MPB5025 Taitopaja MPB5026 Taitopaja MPB5027 Taitopaja 2 MPB5028 Taitopaja 5 |
Ma 24.02.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ti 25.02.2025 klo 13:30 - 15:45 (2 t 15 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB4004
Oppimistila
|
To 27.02.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPC5010
Kokoustila
|
Pe 14.03.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ma 17.03.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPA5025
Oppimistila
|
Pe 21.03.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
|
Ma 24.03.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPC5014
Oppimistila
|
Pe 28.03.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 04.04.2025 klo 12:45 - 14:00 (1 t 15 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 07.04.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 3 (B1.2) XX00FI53-3004 |
MPA6019
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa viestiä perushoitotilanteissa itsenäisesti ja pystyy ohjailemaan tilanteita
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa myös joissain erikoishoiton tilanteissa
- osaa keskustella ammatillisista ja yleisistä aiheista ja perustella näkemyksensä
- osaa kommunikoida hoitotilanteissa potilaan, omaisen ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää puhekielisiä ilmauksia
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja yleisimmistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata potilastietoja ja hoitotapahtumia sekä tehdä hoitosuunnitelman
Sisältö
Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
Potilaan kotiuttaminen: hoitopolut, kotiutusohjeet
Omaisten kanssa keskusteleminen
Potilaiden ohjaaminen liikkumisessa
- Hoitoalan rutiininomaisissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, esimerkiksi
Monikon partitiivi, konditionaalin kertaus
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
Sydän- ja verisuonitaudit; kansansairaudet, EKG
Diabetes
Lasten ja nuorten hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoito
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
Lääkehoito ja lääkkeetön hoito
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen
Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
Hoitosuunnitelman laatiminen
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
Ääntämisen selkeys
Puhe-esityksen suunnittelu ja pitäminen ammatillisesta aiheesta
Aika ja paikka
10.2.-9.4. Myllypuron kampus. Päivät ja ajat vaihelevat viikottain, joten tarkista ajat lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama kirjallinen materiaali sekä Moodleen linkitetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Myllypuron kampuksella. Lisäksi itsenäistä opiskelua Moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 5 op = 135 t
Lähiopetusta 50 t, kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua 85 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on suositeltu ensisijaisesti hoitoalan opiskelijoille, sillä sen sisältö on hoitopainotteinen.
Opiskelu edellyttää hyviä opiskelutaitoja ja runsaasti itsenäistä työtä. Varaathan aikaa kalenteristasi kotitehtäviin ja itsenäiseen opiskeluun vähintään 5 t/viikko.
Osa oppitunneista voidaan nauhoittaa ja lisätä Moodle-oppimisympäristöön.
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei saa käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Kokonaisten tekstien kirjoittaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Jos käytät tekoälyä, se pitää ilmoittaa. Käytät vippiä, jos et ilmoita tekoälyn käyttä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Hän pyrkii selviytymään terveydenhuollon vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Hän tuntee oman alansa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Hän osallistuu perushoitotilanteiden keskusteluihin suomen kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan vuorovaikutustilanteissa kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanastoa. Opiskelija tuntee alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja pyrkii soveltamaan niitä käytäntöön. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän toimii alansa vuorovaikutustilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija käyttää alan fraaseja ja ilmauksia sekä sanastoa erilaisissa tilanteissa. Hän käyttää kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi ja koe
Esitietovaatimukset
Hoida suomeksi 2 opintojakso tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen. Opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe. Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1–5.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen. Opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe. Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1–5.