Siirry suoraan sisältöön

Tekoäly ja robotiikka sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
04.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Päivi Haho
Juha Havukumpu
Vastuuopettaja
Päivi Haho
Ryhmät
S3124S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF71
Toteutukselle S000FF71-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää opiskelijan teknologiaosaamista tekoälyn, robotiikan ja ohjelmoinnin perusteiden osalta. Lisäksi tarkoituksena on syventää osaamista käyttäjälähtöisen kehittämisen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmissä ja niiden soveltamisessa käytäntöön.

Opiskelija syventää teknologiaosaamistaan, osaa tekoälyn ja robotiikan peruskäsitteet ja ymmärtää ohjelmoinnin perusteita. Opiskelija tunnistaa käytettävyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa käytettävyystestauksen menetelmiä käytäntöön. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin ja arvioida kehitetyn palvelun vaikutuksia ja käytettävyyttä.

Sisältö

- Tekoälyn perusteet
- Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
- Käytännön sovelluksia sotealalla
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Palvelujen käytettävyys ja käytettävyyden arviointi
- Etiikka, tietosuoja ja -turvallisuus

Työmuodot

Kurssi sisältää Moodle-ympäristössä suoritettavan kahdeksan moduulin opiskelumateriaalin.

Moduulit:
1. Tekoälyn perusteet
2. Tekoälyn sovelluksista
3. Tekoälyn etiikka
4. Robotiikan perusteet
5. Yleisiä robotiikan sovelluksia
6. Bioniset raajaproteesit
7. Robotiikan etiikka
8. Projektityö + vertaisarviointi

Kurssi toteutetaan kokonaan verkosssa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan 4.9.- 07.12.25 ja työskentely tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki materiaali Moodlessa, joka aukeaa toteutuksen käynnistyessä.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)

Lisätietoja opiskelijoille

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.

Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Siirry alkuun