Psykofyysinen fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE66-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sirpa Ahola
- Raili Räikkönen
- Vastuuopettaja
- Raili Räikkönen
- Ryhmät
-
SXB24K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00EE66
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 09.09.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
etänä/orientaatio, Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011, Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3012 |
|
Pe 19.09.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
LÄHI Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
|
Ke 24.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Etänä/tutkimuksellinen tarkastelu/Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011, Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3012 |
|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LÄHI Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
|
Ti 30.09.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011, Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3012 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 01.10.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011, Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3012 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
MPB6005
Oppimistila
|
To 13.11.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakasohjaus: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
MPB1045
Aistihuone
MPB1003 HUR-kuntosali |
To 20.11.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Asiakasohjaus: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
MPB1045
Aistihuone
MPB1003 HUR-kuntosali |
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LÄHI Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
|
To 27.11.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakasohjaus: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
MPB1045
Aistihuone
MPB1003 HUR-kuntosali |
To 04.12.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Asiakasohjaus: Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
MPB1045
Aistihuone
MPB1003 HUR-kuntosali |
Ma 08.12.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
LÄHI Psykofyysinen fysioterapia SX00EE66-3011 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa kuvata liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistamisessa käytettäviä keinoja ja liike- ja kehotietoisuutta edistäviä fysioterapian menetelmiä. Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä. Opiskelija osaa yhdistää psykomotorista lähestymistapaa liikkumisen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet mielenterveystyössä. Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä ohjaustilanteen onnistumisessa.
Sisältö
Mielenterveyden keskeisiä häiriötä ja oireita
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistaminen
Liike- ja kehotietoisuuden edistäminen fysioterapiassa
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Kuntoutujan /terapeutin itsesäätelytaitojen/valmiuksien edistäminen
Aika ja paikka
Myllypuron kampus.
Syyslukukausi 2025
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Asiakasohjaukset
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakasohjausryhmät työelämäyhteistyönä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kts. lukujärjestys
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h
Psykofyysinen fysioterapia 2 op / Raili Räikkönen
Tutkimuksellinen tarkastelu/kehotietoisuus 1 op/ Sirpa Ahola
Asiakasohjaus 1 op / Raili Räikkönen
Psykiatria 1 op / oppimistehtävänä / Sirpa Ahola
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus tästä linkistä https://moodle.metropolia.fi/pluginfile.php/1134314/mod_resource/content/1/Teko%C3%A4lyohje%202024.pdf
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakasohjaus: aktiivinen osallistuminen asiakasryhmän ohjaamiseen ja siihen liittyvän oppimistehtävän tekeminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvata kehityspsykologian ja kehotietoisuuden perusteet.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa kuvata liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistamisessa käytettäviä keinoja ja liike- ja kehotietoisuutta edistäviä fysioterapian menetelmiä. Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä. Opiskelija osaa yhdistää psykomotorista lähestymistapaa liikkumisen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet mielenterveystyössä. Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä ohjaustilanteen onnistumisessa.
Sisältö
Mielenterveyden keskeisiä häiriötä ja oireita
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Liike- ja kehotietoisuuden muutoksen tunnistaminen
Liike- ja kehotietoisuuden edistäminen fysioterapiassa
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Kuntoutujan /terapeutin itsesäätelytaitojen/valmiuksien edistäminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvata kehityspsykologian ja kehotietoisuuden perusteet.