Siirry suoraan sisältöön

Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP47-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 84
Koulutus
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenny West
Lilian Snellman
Vastuuopettaja
Jenny West
Ryhmät
SXJ25K2
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00FP47

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 19.03.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
PERUTTU! ETÄ Orientaatio kieliin: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
To 20.03.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
ZOOM, ASIAKASLÄHTÖISYYS: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
To 27.03.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
ETÄ Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
To 03.04.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
ETÄ Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
To 10.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
ZOOM, ASIAKASLÄHTÖISYYS: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
Ma 14.04.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
LÄHI Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
MPA4015 Luentosali
To 24.04.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
ASIAKASLÄHTÖISYYS, ZOOM: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
To 24.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
ZOOM ASIAKASLÄHTÖISYYS: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
Pe 25.04.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
ZOOM ASIAKASLÄHTÖISYYS: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
Pe 02.05.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
ETÄ Ruotsi: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
Ti 13.05.2025 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Ruotsin tentti: Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys SX00FP47-3007
MPD1002 Myllypuro-sali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä ruotsin (suomen) kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä ruotsin (suomen) kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri ruotsinkielisistä (suomenkielisistä) lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.


Asiakaslähtöisyys 2 op

Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.

Sisältö

Työelämän ruotsi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet ruotsiksi (suomeksi)
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia ruotsiksi (suomeksi)
- Oman alan ruotsinkielisten (suomenkielisten) lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö


Asiakaslähtöisyys 2 op

- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 4. periodilla
Orientaatio
Opetuskerrat julkaistaan lukujärjestyksissä.
Opiskelijat on jaettu pienryhmiin ruotsin kielen vertaisoppimista varten. Pienryhmätyöskentelyyn on suunniteltu tapaamiskertoja ja ne on merkitty lukujärjestykseen.

Huomioithan, että oppimistehtävien aikataulut julkaistaan Moodle työtilassa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali annetaan orientaatiokerralla.

Opetusmenetelmät

Luennot ja yhteiskeskustelut
Aktivoivat tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Vertaisoppiminen ja ryhmätyöskentely

Opintojakso toteutuu radiografian ja sädehoidon ja bioanalytiikan tutkinnon yhteisenä..

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy ruotsin kielen suullista harjoittelua Myllypuron kampuksella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op (135 tuntia) opiskelijan työtä.
Opintojakso edellyttää opiskelijalta opiskelun aikatauluttamista.
Opintojaksolla hyödynnetään vertaisoppimista ruotsin kielen opiskelussa. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin, jotka opiskelevat yhdessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen. Tällöin opiskelijan on ilmoittauduttava seuraavan lukukauden toteutukseen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä. Mahdollinen työelämäyhteistyö.
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua. Opiskelijoiden ei ole sallittua käyttää tekoälyä teosten sisällön luomisessa ilman erillistä lupaa tai hyväksyntää.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osuus arvioidaan numeerisesti (0-5)
Asiakaslähtöisyyden tehtävät arvioidaan asteikolla HYV/HYL
Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena asteikolla HYV/HYL

Lisätiedot

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.

Siirry alkuun