Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3106

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 23.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 22
Koulutus
Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Marjaana Tanttu
Natalia Särmäkari
Vastuuopettaja
Natalia Särmäkari
Ryhmät
K0924S6
Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
XX00EJ16

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 25.10.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3106
AR342 Oppimistila Konsepti
Pe 01.11.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3106
AR342 Oppimistila Konsepti
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3106
AR336 Materiaalistudio
Pe 22.11.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3106
AR342 Oppimistila Konsepti
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan hybridinä. Opetukseen voi osallistua etäyhteyden kautta (Zoom) sekä kampuksella. Etäosallistumiseen tarvitaan verkkoyhteys ja mikrofoni. Lähiopetuksen sijainti Hämeentie 135 D, Helsinki.

Opetuskerrat
25.10. klo 9 - 16:00
01.11. klo 9 - 15:30
15.11. klo 9 - 15:30
22.11 klo 9 - 16:00

Opetuskertojen välissä opiskelijat työstävät itsenäisiä tehtäviä, jotka palautetaan Moodle-oppimisympäristön kautta.

Oppimateriaalit

Ojasalo, K., Moilanen, T. ja Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Myös uudempia painoksia saatavilla.

Muu oppimateriaali ja kirjallisuus jaetaan opintojakson aikana. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso linkittyy olennaisesti YAMK-tutkinnon opinnäytetyöhön. Vestonomi (ylempi AMK) -tutkintoon sisältyvä opinnäytetyö (30 op) on työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämishanke.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtäviin sisältyy kaksi minitenttiä, jotka suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson aikana jaettavaa kirjallisuutta saa hyödyntää tenttien aikana. Opiskelija voi suorittaa tentit haluamassaan järjestyksessä ja valitsemanaan ajankohtana opintojakson aikana.

Kansainvälisyys

Osa opintojaksolla käsiteltävästä materiaalista on englanninkielistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy kurssitehtävien pisteiden perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = noin 27 h opiskelijatyötä
5 op = 135 h (22 h osallistavat luennot, 53 h oppimistehtävät, 60 h itsenäinen opiskelu)

Sisällön jaksotus

-

Opetusmenetelmät

Osallistavat (etä)luennot.
Oppimistehtävät ja muu itsenäinen työskentely, ml. kaksi minitenttiä.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun