Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K000FA53-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
15.08.2024 - 23.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.08.2024 - 04.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 22
- Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Vaatetus Kulttuuripalvelut
- Marja Tuhkanen
- Vastuuopettaja
- Essi Karell
- Ryhmät
-
K0924S6Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- K000FA53
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 30.08.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA53-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA53-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Pe 20.09.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA53-3003 |
AR309
Oppimistila 3
|
Pe 04.10.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA53-3003 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Tavoitteet
• Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen ja kykenee edistämään sen ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista alansa organisaatioissa.
• Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen kompleksisuutta ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
• Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä sekä ymmärtää, kuinka hyödyntää niitä omalla alalla.
• Opiskelija osaa arvioida erilaisia ympäristöjärjestelmiä.
• Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta ja osaa argumentoida sen puolesta.
• Opiskelija laajentaa osaamistaan organisaation vastuullisuuden mittaamiseen, arvioimiseen ja kehittämiseen.
Sisältö
• Yhteiskunta- ja yritysvastuu; taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu
• Haasteet tekstiili- ja vaatetusalan globaaleissa arvoketjuissa
• Ilmastotavoitteet ja hiilineutraali yritystoiminta tekstiili- ja vaatetusalalla
• Organisaation vastuullisuuden mittaaminen
• Työkaluja ja menetelmiä ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun arvioimiseen
• Ympäristöjärjestelmät, -merkit ja sertifikaatit
• Ympäristöauditoinnin ja sosiaalisen auditoinnin periaatteet
• Arvoketjun läpinäkyvyys; teknologian ja digitaalisuuden merkitys
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan hybridinä. Opetukseen voi osallistua etäyhteyden kautta (Zoom) sekä kampuksella. Etäosallistumiseen tarvitaan verkkoyhteys ja mikrofoni. Lähiopetuksen sijainti Hämeentie 135 D, Helsinki.
Opetuskerrat:
30.08. klo 9 - 15.30
13.09. klo 9 - 15.30
20.09. klo 9 - 15.30
04.10. klo 9 - 15.30
Opetuskertojen välissä opiskelijat työstävät itsenäisesti/ryhmässä tehtäviä, jotka palautetaan Moodle-oppimisympäristön kautta.
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot oppimateriaalista ja suositeltavasta kirjallisuudesta jaetaan kurssin aikana. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä.
Opetusmenetelmät
Osallistavat (etä)luennot.
Oppimistehtävät ja muu itsenäinen työskentely.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuskerroilla on mukana vierailevia asiantuntijoita ja työelämän edustajia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei järjestetä tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = noin 27 h opiskelijatyötä
5 op = 135 h (22 h osallistavat luennot, 53 h oppimistehtävät, 60 h itsenäinen opiskelu)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuskerrat muodostuvat luennoista ja erilaisista ryhmätehtävistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja sekä menetelmiä ja on tietoinen erilaisista ympäristöjärjestelmistä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja kykenee tuomaan niitä esiin alansa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskunnallisia vaikutuksia kokonaisvaltaisesti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja, menetelmiä ja ympäristöjärjestelmiä sekä ymmärtää, kuinka hyödyntää niitä omalla alalla. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut aktiivisesti oppimistilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja kykenee edistämään niitä alansa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskunnallisia vaikutuksia kokonaisvaltaisesti ja osaa lähestyä niitä analyyttisesti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida erilaisia ympäristöjärjestelmiä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta ja osaa argumentoida sen puolesta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät määräajassa ja osallistunut rakentavasti oppimistilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja sekä menetelmiä ja on tietoinen erilaisista ympäristöjärjestelmistä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy painotuksella: 80 % oppimistehtävät, 20 % vertaisarviointi