Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen englanti (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.03.2024 - 03.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Junnikkala
Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Junnikkala
Ryhmät
KXA23S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FH05

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 22.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
AR341 Oppimistila Montaasi
Pe 05.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
AR122 Yhteistyötila Idea
Pe 05.04.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
AR122 Yhteistyötila Idea
Pe 12.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
Pe 19.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
Etäopetus
Pe 19.04.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
Itsenäinen työskentely
Ti 23.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ke 24.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 26.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
Etäopetus
Pe 26.04.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
Itsenäinen työskentely
Ti 30.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 03.05.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ammatillinen englanti KX00FH05-3001
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää ammattialansa englannin kieltä ja termistöä.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä.
- Opiskelija osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat.
- Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
- Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
- Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:

- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:

• Luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla.
• Ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti.
• Ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy.
• Laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:

• Luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti.
• Vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa.
• Viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset.
• Ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:

• Luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen.
• Vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa.
• Viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat.
• Ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti.
• Käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti.
• Ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu.
• Tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:

• Luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla.
• Ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti.
• Ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy.
• Laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Esitietovaatimukset

Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää ammattialansa englannin kieltä ja termistöä.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä.
- Opiskelija osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat.
- Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
- Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
- Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:

- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Esitietovaatimukset

Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.

Siirry alkuun