Siirry suoraan sisältöön

Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH61-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Jarkko Könönen
Karoliina Hoppu
Vastuuopettaja
Karoliina Hoppu
Ryhmät
TXR23S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FH61

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 04.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu 5 op TR00FH61
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 17.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu TR00FH61
MPA3018 Oppimistila
Ke 18.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu TR00FH61
MPA3018 Oppimistila
Ke 25.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 01.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3018 Oppimistila
Ke 09.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 30.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA2008 Oppimistila
Ke 20.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 27.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 05.12.2024 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennussuunnittelu // Palautepäivä
MPA6009 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy pientalojen arkkitehtuuriin ja suunnittelee puurakenteisen pientalon.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen pientalo. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää puurakenteisen pientalon erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa puurakenteisen pientalon suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitse puurakenteisen pientalon suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti puurakenteisen pientalon arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Pientalon rakennussuunnittelun periaatteet.
Puurakenteisen pientalon erityispiirteet.
Pientaloarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pientalon suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.

Siirry alkuun