Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FG92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jorma Lehtinen
- Jarkko Könönen
- Mauri Konttila
- Ryhmät
-
TXR23S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FG92
Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 82 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ke 28.08.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 29.08.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri ja rakennusoppi // Seurasaari |
MPB3029
Pimiö
|
Ti 03.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ti 10.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ke 11.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3015
Oppimistila
|
Ti 24.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ke 25.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA5020
Oppimistila
|
Ke 02.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ke 02.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 08.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri ja rakennusoppi |
MPB3029
Pimiö
|
Ti 08.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3015
Oppimistila
|
Ke 06.11.2024 klo 08:00 - 18:00 (10 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi // PUUPÄIVÄ |
|
Ke 13.11.2024 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi |
MPA5026
Luentosali
|
Ke 13.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 26.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ke 27.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3018
Oppimistila
|
Ke 27.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Puuarkkitehtuuri - rakennusoppi TR00FG92-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 11.12.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Keilaniemenportti excu |
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy puuarkkitehtuuriin ja puurakennusten rakennusoppiin.
Opiskelija tuntee rakennusopin periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestäviä puurakennuksia.
Opiskelija ymmärtää puupohjaisten rakennusmateriaalien ja puurakennusten erityispiirteet sekä osaa huomioida ne rakennus- ja korjaussuunnittelutehtävissä. Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa puurakennusten rakennus- ja korjaussuunnitteluun sekä puupohjaisten rakennusmateriaalien käyttöön liittyviä määräyksiä ja ohjeita. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä erityispiirteiden, määräysten ja ohjeiden selvittämisessä.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti puun käyttöä arkkitehtuurissa sekä puupohjaisten rakennusmateriaalien käyttöä rakennus- ja korjaussuunnitteluun liittyvissä suunnitteluratkaisuissa.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.
Sisältö
Puurakennusten rakennusopilliset periaatteet rakennus- ja korjaussuunnittelussa.
Keskeiset uudis- ja korjausrakentamisessa käytettävät puupohjaiset materiaalit ja -tuotteet sekä niiden pintakäsittelyt, mitoitusperiaatteet, asennus- ja liitostavat.
Puurakennusten sekä puupohjaisten rakennusmateriaalien ja -tuotteiden erityispiirteet.
Puurakennusten arkkitehtuuri.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Ryhmätyöskentely.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset
Tentti/koe tai kirjallinen yhteenveto
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.
Rakennusoppi - materiaalit sekä Rakennusoppi - rakenteet kurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä kurssille.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssivaatimuksena on opintosuunnitelman edellisten kurssien suoritus.
Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.
Rakennusoppi - materiaalit sekä Rakennusoppi - rakenteet kurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä kurssille.
Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Aktiivisuus luennolla
Tentti/koe tai kirjallinen yhteenveto
Esitietovaatimukset
Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit.
Lisätiedot
Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.