Siirry suoraan sisältöön

Suunnittelumallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EY29-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Vesa Ollikainen
Ryhmät
TVT23-O
Ohjelmistotuotanto
Opintojakso
TX00EY29

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 15.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 21.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 22.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 28.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 29.01.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 04.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 05.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 11.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 12.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 25.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 26.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ma 03.03.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ke 05.03.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Ti 11.03.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Suunnittelumallit TX00EY29-3006
MPA5024 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät olio-ohjelmoinnin suunnittelumallit (Gamman yleiset mallit) ja niiden merkityksen uudelleenkäytettävien ohjelmistojen suunnittelussa. Opiskelija oppii eritysesti rajapinta-ajattelun merkityksen olio-ohjelmistojen suunnittelussa ja saa työkaluja sekä rakenteellisesti että toiminnallisesti kestävien ratkaisujen toteuttamiseen.

Sisältö

Kurssilla opiskellaan Gamman luonti-, rakenne- ja käyttäytymismallit kiinnittäen huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin:
- sovelluskehysten ja suunnittelumallien suhde toisiinsa
- ohjelmointi rajapintoja (tai abstraktioita) vasten
- periyttäminen ja koostaminen uudelleenkäytön toteutusvaihtoehtoina
- delegointi palvelun tarjoamisen toteutusmekanismina
- luontimallien merkitys koodin uudelleenkäytettävyyden lisääjänä
- abstraktit luokat yhteiskäyttöisen koodin mahdollistajina
- perinteisen ohjausvuon ja käännetyn ohjausvuon (inversion of control) ero
- yhteiskäyttöiset oliot resurssien säästön mekanismina
- keskitetty vs. hajautettu päätöksenteko
- olioiden tiukka vs. löyhä kytkentä
- push- ja pull-mallit tiedonvälitystekniikoina olioiden kommunikoinnissa
- olioiden syväkopiointi vs. matalakopiointi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ohjelmointityön parhaita käytänteitä. Opiskelija osaa selittää, miksi suunnittelumalleja tarvitaan ja tuntee eri malleja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ohjelmointityön parhaita käytänteitä ja käyttää suunnittelumalleja ohjelmointityössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa ohjelmointityön parhaita käytänteitä ja käyttää laajasti suunnittelumalleja ohjelmointityössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee ohjelmointityön parhaita käytänteitä. Opiskelija osaa selittää, miksi suunnittelumalleja tarvitaan ja tuntee eri malleja.

Esitietovaatimukset

Olio-ohjelmointiosaaminen

Siirry alkuun