Siirry suoraan sisältöön

Edistynyt tutkimusmetodiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 14.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 92
Koulutus
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Mari Virtanen
Lotta Kuosmanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Ryhmät
S3123S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
L1323S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
S2923S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK
Opintojakso
S000FF64

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 15.01.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
Ti 16.01.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
To 18.01.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
Ma 12.02.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
Ti 13.02.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
Ke 13.03.2024 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
To 14.03.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Edistynyt tutkimusmetodiikka S000FF64-3001
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista uuden tiedon tuottamisessa ja toimintatapojen uudistamisessa tulevaisuutta ennakoivissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista asiakaslähtöisten, kestävien ja laadukkaiden tutkimus- ja kehittämishakkeiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kriittisessä arvioinnissa.

Opiskelija osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta sopivat laadulliset tai määrälliset tutkimusmenetelmät tai tarkoitukseen soveltuvat kehittämismenetelmät (määrällinen, laadullinen, tutkimuksellinen kehittäminen, kirjallisuuskatsaukset) ja perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun, aineistonkeruun, käsittelyn, analysoinnin menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet, tutkimusetiikan ja tietosuojan, ja osaa soveltaa niitä käytännössä tutkimus- ja kehittämismenetelmäkohtaisesti. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen ja kehittämistyön käytännössä. Opiskelija osaa raportoida tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Sisältö

- Tutkimuksen ja kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen ja kehittämistoiminnan menetelmät
- Aineisto ja aineistonkeruu
- Määrällisen tutkimuksen tilastolliset analyysit, laadullisen aineiston analysointi
- Kehittämistoiminnan aineistojen analysointi
- Tutkimuksen ja kehittämisen eettisyys, luotettavuus ja vaikuttavuus
- Asiantuntijaviestinnän erilaiset muodot tutkimusten ja kehittämistöiden raportoinnissa

Aika ja paikka

WEBINAARIT (linkit lukkarissa)

15.1.2024 klo 14-16 Orientaatio opintojaksoon, vko 3
16.1.2024 klo 13-15.30 Laadullinen tutkimus: aineiston kuvailu, laadunarviointi ja sisällönanalyysi, vko 3
18.1.2024 klo 9-12 Määrällinen tutkimus: aineiston tilastollinen kuvailu ja tilastolliset testit, vko 3
12.2.2024 klo 13-16 Kehittämistyö: vaiheittainen eteneminen ja aineistot, vko 7
13.2.2024 klo 9-12 Kirjallisuuskatsaukset, vko 7
13.3.2024 klo 9-11: Esittelyssä valmis opinnäyte, vko 11
14.3.2024 klo 9-12 Aineistonhallinta ja - suunnitelma, vko 11

Opintojakso päättyy 12.4.2024, vko 15.

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon liittyvä materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. tehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TEHTÄVÄT (kaikki valmiina 12.4 klo 23.59)

Laadullinen tutkimus: Luotettavuuden arviointi laadullisessa tutkimuksessa (vko 3)
Laadullinen tutkimus: (vko 4)
Määrällinen tutkimus: Aineiston tilastollinen kuvailu (vko 5)
Määrällinen tutkimus: Tilastolliset testit (vko 6)
Kehittämistyön menetelmät: Tutkimuksellisen kehittämistyön malleja (vko 7-9)
Kirjallisuuskatsaukset: (vko 9)
Kirjallisuuskatsaukset: Meta-analyysi (vko 10)
Aineistonhallintasuunnitelma (vko 11-13)
Referaatti tutkimusmenetelmästä (vko 11-15)
Eettiset näkökulmat (vko 14-15)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Teemat:
Laadullinen tutkimus
Määrällinen tutkimus
Kirjallisuuskatsaukset
Tutkimuksellinen kehittäminen
Aineistonhallinta
Etiikka

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI

Tehtävät 1-7 ja 10, hyväksytty- täydennettävä- hylätty
Tehtävä 8: Aineistonhallintasuunnitelma+ vertaisarviointi, opintojakson kokonaisarvioinnista 30%, arvosana 1-5
Tehtävä 9: Referaatti valitusta tutkimuksesta ja sen menetelmästä + vertaisarviointi, opintojakson kokonaisarvioinnista 70%, arvosana 1-5

Opintojakson kokonaisarviointi tehtävien 8 ja 9 keskiarvojen painotuksen mukaan, arvosanalla 1-5.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista uuden tiedon tuottamisessa ja toimintatapojen uudistamisessa tulevaisuutta ennakoivissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista asiakaslähtöisten, kestävien ja laadukkaiden tutkimus- ja kehittämishakkeiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kriittisessä arvioinnissa.

Opiskelija osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta sopivat laadulliset tai määrälliset tutkimusmenetelmät tai tarkoitukseen soveltuvat kehittämismenetelmät (määrällinen, laadullinen, tutkimuksellinen kehittäminen, kirjallisuuskatsaukset) ja perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hallitsee systemaattisen tiedonhaun, aineistonkeruun, käsittelyn, analysoinnin menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet, tutkimusetiikan ja tietosuojan, ja osaa soveltaa niitä käytännössä tutkimus- ja kehittämismenetelmäkohtaisesti. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen ja kehittämistyön käytännössä. Opiskelija osaa raportoida tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Sisältö

- Tutkimuksen ja kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen ja kehittämistoiminnan menetelmät
- Aineisto ja aineistonkeruu
- Määrällisen tutkimuksen tilastolliset analyysit, laadullisen aineiston analysointi
- Kehittämistoiminnan aineistojen analysointi
- Tutkimuksen ja kehittämisen eettisyys, luotettavuus ja vaikuttavuus
- Asiantuntijaviestinnän erilaiset muodot tutkimusten ja kehittämistöiden raportoinnissa

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritettujen ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävillä aineopinnoilla (60 op), edellyttäen kuitenkin, että suoritettujen jaksojen sisällöt vastaavat näiden opintojaksojen sisältöjä.

Siirry alkuun