Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3085
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 21.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Iira Lankinen
- Päivi Leskinen
- Jukka Kesänen
- Vastuuopettaja
- Iira Lankinen
- Opintojakso
- XX00EJ16
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 15.01.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Opintojakson orientaatio Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/62598580337 |
|
Ma 05.02.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/68007418727 |
|
Ma 05.02.2024 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 |
|
Ma 26.02.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/64353187063 |
|
To 07.03.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/62209880208 |
|
Ma 11.03.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 (on line) |
MPD3013
Hiljainen työtila
|
Pe 12.04.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3085 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65973248946 |
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.
Sisältö
• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
• Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
• Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
Aika ja paikka
Moodle-oppimisympäristö
Työtilan nimi: Terveys YAMK Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op, kevät 2024
Kirjautumisavain: ilmoitetaan myöhemmin
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa:
15.1.2024 klo. 9-10.30 Opintojakson orientaatio
5.2.2024 klo. 9-12 Tutkimusprosessi, systemaattinen tiedonhakuprosessi
26.2.2024 klo. 9-10.30 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
7.3.2024 klo. 9-12 Tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus, tutkimuksellinen kehittämistyö
11.3.2024 klo. 9-12 Tutkimusmenetelmät, laadullinen tutkimus, määrällinen tutkimus
12.4.2024 klo. 13-14.30 TK-menetelmistä kohti opinnäytetyöprosessia! Opintojaksopalaute
Aktivoivat tehtävät ja tietotestit ajastettu, tarkempi aikatalulu Moodle-alustalla.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu (Moodle):
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä verkko-oppimisalustalla
Aktivoivat tehtävät
Tietotestit
Moodlen välilehdellä Menetelmälliset vaihtoehdot on linkki määrällisen aineiston analyysiin liittyvälle omalle Moodle-alustalle (sis. tietotestin, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hylättyjen suoritusten (aktivoivat tehtävät, tietotestit) uusinnat viikolla 14 (jolloin voi uusia/ täydentää kaikkia osia).
Huom! Lisäksi osiossa Määrällinen tutkimus: tilastolliset analyysimenetelmät on erillinen Moodle-alusta (sis. tietotestin, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty).
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä, jakautuen TK-menetelmät 4op= 108t ja tilastolliset analyysimenetelmät 1 op=27t.
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson 7 osasuoritusta (3 aktivoivaa tehtävää, 3 tietotestiä, jotka arvioidaan numeraalisesti + 1 tietotesti tilastollisista analyysimenetelmistä, joka arviodaan hyväksytty-hylätty) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kuin opintojakso arvioidaan. Arvosana muodostuu 3 numeraalisesti arvioitavan tietotestin arvosanojen keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto