Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH17-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 03.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.11.2023 - 16.01.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH17
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 98 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 15.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 16.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 17.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 20.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 21.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 22.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 23.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 24.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 27.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 28.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 29.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 30.11.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 01.12.2023 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistus KX00FH17-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee erilaiset luonnonkuidut ja synteettiset kuidut sekä niiden koostumukset ja ominaisuudet.
- Opiskelija osaa tunnistaa sekä luonnonkuituja että synteettisiä kuituja erilaisin kuiduntunnistusmenetelmin.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten tekstiilimateriaalien haurastumisprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa tunnistaa haurastuneen tekstiilin.
- Opiskelija tuntee tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee erilaisia lanka sekä tekstiili- ja kangasrakenteita ja tietää miten ne on valmistettu.
- Opiskelija osaa erottaa ja nimetä kankaiden sidoksia ja rakenteita.
- Opiskelija tietää, miten eri tekstiilit käyttäytyvät ja ymmärtää, miten niiden valmistustekniikka ja rakenteet vaikuttavat valittavaan konservointimenetelmään.
- Opiskelija tietää tekstiilien ajoitukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee tekstiilin elinkaariajattelun ja sen merkityksen kestävässä kehityksessä.
Sisältö
- Tekstiilikuidut, niiden ominaisuudet ja morfologia
- Kuiduntunnistus mikroskoopin, polttokokeiden, liukoisuustestien ja värjäyskokeiden avulla
- Tekstiilikemian perusteet sovellettuna tekstiilikonservointiin
- Tekstiilien haurastuminen ja siihen vaikuttavat tekijät
- Tekstiilikuitujen haurastumisen tunnistaminen erilaisin menetelmin
- Tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaus
- Kankaiden ja lankojen rakenteet sekä tärkeimmät kankaan sidokset
- Tekstiilien rakenteet, ominaisuudet, valmistustekniikat ja viimeistykset
- Tekstiilien valmistustekniikan vaikutus konservointiin
- Tekstiilien elinkaari ja kestävä kehitys
Aika ja paikka
Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D.
Oppimateriaalit
Annetaan ennen opintojakson alkua.
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, yksilöohjaus, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 18 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovaatimus.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja kirjalliseen konservointiraporttiin sekä niiden arviointiin.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee erilaiset luonnonkuidut ja synteettiset kuidut sekä niiden koostumukset ja ominaisuudet.
- Opiskelija osaa tunnistaa sekä luonnonkuituja että synteettisiä kuituja erilaisin kuiduntunnistusmenetelmin.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten tekstiilimateriaalien haurastumisprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa tunnistaa haurastuneen tekstiilin.
- Opiskelija tuntee tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee erilaisia lanka sekä tekstiili- ja kangasrakenteita ja tietää miten ne on valmistettu.
- Opiskelija osaa erottaa ja nimetä kankaiden sidoksia ja rakenteita.
- Opiskelija tietää, miten eri tekstiilit käyttäytyvät ja ymmärtää, miten niiden valmistustekniikka ja rakenteet vaikuttavat valittavaan konservointimenetelmään.
- Opiskelija tietää tekstiilien ajoitukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee tekstiilin elinkaariajattelun ja sen merkityksen kestävässä kehityksessä.
Sisältö
- Tekstiilikuidut, niiden ominaisuudet ja morfologia
- Kuiduntunnistus mikroskoopin, polttokokeiden, liukoisuustestien ja värjäyskokeiden avulla
- Tekstiilikemian perusteet sovellettuna tekstiilikonservointiin
- Tekstiilien haurastuminen ja siihen vaikuttavat tekijät
- Tekstiilikuitujen haurastumisen tunnistaminen erilaisin menetelmin
- Tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaus
- Kankaiden ja lankojen rakenteet sekä tärkeimmät kankaan sidokset
- Tekstiilien rakenteet, ominaisuudet, valmistustekniikat ja viimeistykset
- Tekstiilien valmistustekniikan vaikutus konservointiin
- Tekstiilien elinkaari ja kestävä kehitys
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.