Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ63-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
- Vastuuopettaja
- Kimmo Salonen
- Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EZ63
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 22.01.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 29.01.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 05.02.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 12.02.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 26.02.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 05.03.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 19.03.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 26.03.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 02.04.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 09.04.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ke 16.04.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoimaan. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä. Hän osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla ja osaa syventää pedagogista tietoisuuttaan osana ammatillista kehittymistään. Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa haastavampaa ohjelmistoa. Opiskelija on omaksunut jatkuvan reflektion osaksi omaa ammatillista kehittymistään ja osaa ilmaista sitä myös ePortfoliossa.
Sisältö
Instrumenttipedagogiikan syventävät sisällöt, oman instrumentin vaikeampi ohjelmisto, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.
Aika ja paikka
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina keskiviikkoina klo 13-15.30. Luentopaikat, aika, aiheet ja opettaja löytyy Google Driven - musiikin oppiminen ja opettaminen kansiosta, jonne pääsee Toteutuksen Työtilan kautta (Työkalut-Luentoaikataulut)
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on keskiviikkoisin klo 13-16 välillä.
Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu tapahtuvat kunkin instrumentin vastuuopettajan ilmoittamassa paikassa ja aikana.
OPETUSHARJOITTELUN ajat ja paikan ilmoittaa kunkin instrumentin opetusharjoittelusta vastaava opettaja, pääsääntöisesti instrumenttipedagogiikasta vastaava opettaja.
Oppimateriaalit
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisopintopistemäärästä 2 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilaan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella
Kaikissa tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos hyväksyttävästä syystä et pääse yhteisille luennoille, tulee sinun opiskella luennolla läpikäydyt asiat omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tarkemmat ohjeet tulevat ko luennon jälkeen työtilaan.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteiset luennot 1,5 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 2 oppilasta + ohjaus 2 op
Sisällön jaksotus
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102: PAITSI ENSIMMÄINEN LUENTO PERJANTAINA 10.1.!
pe 10.1. 10-12.30 Pedagoginen aamupäivä. Paikkana ARABIASALI.
15.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
5.2. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
5.3..Opettajan kommunikaatio ja vuorovaikustustaidot: Asta Levy
26.3 Aivot ja oppiminen: Tarkemmat tiedot luennosta myöhemmin
16.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen, Seppo Suhonen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Tapani Heikinheimo
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.
Opiskelija palauttaa lukukauden lopuksi opetuspäiväkirjan tehtävät-kansioon arviointia varten.
Lisätietoja opiskelijoille
OHJEET TEKOÄLYN KÄYTÖSTÄ OPINTOJAKSOLLA
Tekoälyn vastuullinen käyttö
Tekoäly on työkalu, joka voi rikastuttaa oppimiskokemusta, kun sitä käytetään vastuullisesti ja ohjeiden mukaisesti. Se voi tukea oppimista ja itsenäistä ajattelua, mutta muistathan aina tehdä työsi itse ja oppia prosessin kautta.
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPPIMISEN TUKENA
Tekoäly (kuten ChatGPT) voi olla hyödyllinen työkalu oppimisessa, mutta sen käyttöön liittyy vastuita. Tekoälyä saa käyttää tehtävien tukena tietyissä rajoissa, jotka edistävät oppimista ja itsenäistä ajattelua. Näitä ohjeita tulee noudattaa kaikissa opintojakson tehtävissä.
Tämä ohje on suunniteltu auttamaan sinua oppimaan vastuullisesti ja kehittämään taitojasi myös tekoälyn avulla. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä opettajaan.
SALLITTUA KÄYTTÖÄ
1. Ideointi ja inspiraatio
Saat käyttää tekoälyä ideoiden kehittelyyn tai näkökulmien kartoittamiseen.
Esimerkiksi: Kysy kysymyksiä aiheesta, jos et tiedä, mistä aloittaa.
2. Oppimisen tukeminen
Tekoälyä saa käyttää selittämään vaikeita käsitteitä tai auttamaan uusien asioiden ymmärtämisessä.
Esimerkiksi: Pyydä selityksiä käsitteille tai termien avaamista.
3. Tekstin muokkaus ja kielioppi
Voit käyttää tekoälyä auttamaan oman tekstisi hiomisessa.
Esimerkiksi: Pyydä tarkistusta kielioppiin, mutta varmista, että sisältö on omaa työtäsi.
KIELLETTYÄ KÄYTTÖÄ
1. Valmiiden tehtävien tuottaminen
Et saa kopioida tekoälyn tuottamia vastauksia suoraan tehtäviin.
Esimerkiksi: Palautettavat tehtävät eivät saa perustua tekoälyn tuotoksiin ilman omaa analyysiäsi.
2. Lähteiden väärinkäyttö
Et saa käyttää tekoälyn antamia lähteitä tarkistamatta niiden paikkansapitävyyttä.
Esimerkiksi: Tekoäly voi keksiä viitteitä, joita ei ole olemassa.
3. Vilppi ja plagiointi
Et saa käyttää tekoälyä kiertääksesi tehtävänannossa vaadittua itsenäistä työskentelyä.
Esimerkiksi: Tehtävän tarkoituksena on usein harjoitella taitoja, joita tekoäly ei voi oppia puolestasi.
4. Kritiikitön hyväksyntä
Et saa hyväksyä tekoälyn antamia tietoja ilman tarkistamista ja ymmärrystä.
Esimerkiksi: Jos et ymmärrä tekoälyn vastausta, se ei auta oppimistasi.
MITÄ TEKOÄLYN KÄYTÖSSÄ TULEE MUISTAA?
• Tarkista aina tiedot. Tekoäly ei ole erehtymätön ja voi antaa virheellistä tietoa.
• Ole kriittinen. Pohdi, ovatko tekoälyn antamat näkökulmat perusteltuja.
• Käytä tekoälyä oppimisen tukena. Sen tarkoitus ei ole korvata sinun ajatteluasi tai työtäsi.
VILPIN SEURAAMUKSET
Kaikki tekoälyn käyttö, joka rikkoo näitä ohjeita, katsotaan vilpiksi ja käsitellään oppilaitoksen sääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi tekoälyn tuottaman tekstin esittäminen omana työnä on kiellettyä.
TEKOÄLYN KÄYTÖSTÄ ILMOITTAMINEN
Ilmoita aina, jos olet käyttänyt tekoälyä tehtävän tekemisessä.
Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi seuraavia tilanteita:
o Tekoäly on auttanut sinua ideoiden generoinnissa tai tekstin muokkaamisessa.
o Kerro, mihin tekoälyä käytit, ja kuvaa lyhyesti, miten se auttoi sinua tehtävän tekemisessä.
Ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi tehtävän lopussa lisäyksenä:
"Tekoälyä (ChatGPT) käytettiin ideoinnin tukena."
Tekoälyn käytön avoimuus edistää vastuullisuutta ja varmistaa, että kaikki toimivat samojen sääntöjen mukaisesti.
"Näiden sääntöjen laatimisessa on käytetty tekoälyä (ChatGPT) tukena. Tekoälyä hyödynnettiin tekstin muotoilussa ja rakenteen selkeyttämisessä, mutta sisältö ja päätökset perustuvat opintojakson vastuuopettajan omaan asiantuntemukseen."
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Hän osaa käyttää luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa ja osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa vaativampaa ohjelmistoa ja osaa sekä suunnitella että toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana.