Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen strateginen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DK41-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Johanna Holvikivi
Ryhmät
S0823S6
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
SX00DK41

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 11.01.2024 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen strateginen johtaminen SX00DK41-3006
MPA4008 Oppimistila
Ke 27.03.2024 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen strateginen johtaminen SX00DK41-3006
MPA6010 Oppimistila
Ke 24.04.2024 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen strateginen johtaminen SX00DK41-3006
MPA4008 Oppimistila
Ti 21.05.2024 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen strateginen johtaminen SX00DK41-3006
MPA2019 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman

Sisältö

Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen

Aika ja paikka

Yhteinen työskentely tapahtuu Myllypuron kampuksella 5 x 4h
Välityöskentely joko itsenäisesti tai pareittain

Opintojakso alkaa 11.1.2024 ja päättyy 21.5.2024. Kokoavan tehtävän palautus 31.5.2024.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuus ja materiaali osoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset työskentelymuodot:
- dialoginen keskustelu ja yhteinen kehittäminen
- välitehtävät sekä niiden työstäminen yhdessä
- kirjallisuuteen perehtyminen sekä sote organisaatioiden strategioihin paneutuminen
- luennot
- kokoavan tehtävän työstäminen liittyen opintojaksoon

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden taustaorganisaatioiden strtaegiatyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson kokoava tehtävä tulee palauttaa 31.5.2024 mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla 5 x 4 h yhteistä lähityöskentelyä. Muu itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Välitehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Lopputehtävästä arvosana.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman

Sisältö

Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen

Siirry alkuun