Siirry suoraan sisältöön

Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EC88-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2023 - 21.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenny West
Minna Lifländer
Vastuuopettaja
Jenny West
Ryhmät
SXJ23S1
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EC88

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 26.10.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007

Pe 27.10.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPC5011 Oppimistila
Ti 31.10.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPA4010 Oppimistila
Ti 07.11.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPB5010 Oppimistila
Pe 10.11.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
Ti 14.11.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPB6007 Oppimistila
Pe 17.11.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
Ti 21.11.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPA5018 Oppimistila
Ti 28.11.2023 klo 08:15 - 12:45
(4 t 30 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPB6003 EXAM-tenttiakvaario
Pe 01.12.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPB6023 Oppimistila
Ti 05.12.2023 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Ruotsi: Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä SX00EC88-3007
MPB6007 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelijana sisäistät asiakasymmärryksen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin ja osaat kehittää uudenlaisia työmuotoja ja palveluita. Sisäistät asiakkaan aktiivisen roolin laboratoriopalveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä. Osaat ohjata ja neuvoa laboratorion asiakkaita näyttöön perustuvilla menetelmillä digitaalisuutta hyödyntäen. Ymmärrät eri toimijoiden tehtävät ja osaamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä osaat työskennellä yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävästi erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Ymmärrät hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja toimit asiakaslähtöisesti sekä suomen- että ruotsinkielellä. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen merkityksen, sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen- ja ruotsinkielellä.

Sisältö

Asiakaslähtöiset laboratoriopalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Näyttöön perustuvat ohjaus- ja neuvontapalvelut laboratoriotyössä
Moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö laboratoriopalveluiden kehittämisessä
Laboratorion asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus suomen- ja ruotsinkielellä
Ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Aika ja paikka

Myllypuro

Oppimateriaalit

Annetaan oppimisalustalla.
Opettajien antama materiaali.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ruotsi > kurssimateriaali löytyy Moodlesta ennen toteutuksen alkua

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Verkko-opetus ja -opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät
Mahdollinen tentti

Ruotsi: lähiopetus, itsenäinen opiskelu, parityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä. Mahdollinen työelämäyhteistyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävien palautus sovitaan opetuksen alussa.

Ruotsi > suulliset paritentit ja kirjallinen tentti toteuksen lopussa. Kaksi uusintamahdollisuutta.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op 2x27t=54t opiskelijan työtä
Ruotsi > 3 op, 3 x 27t = 81t opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla
Ruotsi: arvioidaan suullinen ja kirjallinen kielitaito asteikolla 0-5. Tunneilla pakollinen läsnäolo.

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai peruskoulu ja/tai lukio on suoritettu ulkomailla eikä opiskelija ole ennen opiskellut ruotsia, opiskelija osoittaa suomen kielen taitonsa suomenopettajalle.

Jos opiskelijalla on AHOT-päätös Asiakaspalvelusta tai ruotsista, esittää hän sen ennen kurssin alkua.

Asiakaspalvelu: tehtävät tulee olla palautettuna määräaikaan mennessä, jotta ne tulee arvioiduksi opintojakson aikana.
Asiakaspalvelussa voi olla pakollinen opetuskerta. Poissaolo tältä kerralta korvataan opettajan määräämällä tavalla.

Tekoälyn käyttö ei ole sallittua. Opiskelijoiden ei ole sallittua käyttää tekoälyä teosten sisällön
luomisessa ilman erillistä lupaa tai hyväksyntää.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Asiakaspalvelu:
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjalliset tehtävät arvioidaan. Kirjalliset tehtävät tulee olla palautettu määräaikaan mennessä, jotta ne arvioidaan.

Ruotsi > Suullinen paritentti, kirjallinen tentti, arviointi asteikolla 0-5

Esitietovaatimukset

Edeltävä osaaminen:
Ruotsin kieli:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Jos koulusivistyskielesi ei ole suomi, suoritat opintojaksoon sisältyvän
ruotsin -osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä toteutuksena.

Osaamistavoitteet

Opiskelijana sisäistät asiakasymmärryksen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin ja osaat kehittää uudenlaisia työmuotoja ja palveluita. Sisäistät asiakkaan aktiivisen roolin laboratoriopalveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä. Osaat ohjata ja neuvoa laboratorion asiakkaita näyttöön perustuvilla menetelmillä digitaalisuutta hyödyntäen. Ymmärrät eri toimijoiden tehtävät ja osaamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä osaat työskennellä yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävästi erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Ymmärrät hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja toimit asiakaslähtöisesti sekä suomen- että ruotsinkielellä. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen merkityksen, sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen- ja ruotsinkielellä.

Sisältö

Asiakaslähtöiset laboratoriopalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Näyttöön perustuvat ohjaus- ja neuvontapalvelut laboratoriotyössä
Moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö laboratoriopalveluiden kehittämisessä
Laboratorion asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus suomen- ja ruotsinkielellä
Ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Lisätiedot

Jos koulusivistyskielesi ei ole suomi, suoritat opintojaksoon sisältyvän
ruotsin -osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä toteutuksena.

Esitietovaatimukset

Edeltävä osaaminen:
Ruotsin kieli:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Siirry alkuun