Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EA56-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.10.2023 - 21.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Emma Salomaa
- Veera Hartikainen
- Päivi Leskinen
- Vastuuopettaja
- Heli Patanen
- Ryhmät
-
SXM23S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EA56
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 24.10.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB5010
Oppimistila
|
To 26.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
|
Pe 27.10.2023 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ti 31.10.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ke 01.11.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
|
Pe 03.11.2023 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPA4009
Oppimistila
|
To 16.11.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB5010
Oppimistila
|
Pe 17.11.2023 klo 09:00 - 14:15 (5 t 15 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB3020
RTG-1
MPB3021 RTG-2 |
Ke 22.11.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ke 22.11.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
|
Pe 24.11.2023 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ke 29.11.2023 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
MPB5010
Oppimistila
|
Pe 15.12.2023 klo 08:00 - 09:00 (1 t 0 min) |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena SX00EA56-3008 |
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
Syksy 2023, 2. periodi
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaali Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti 15.12.2023
Ruotsin kirjallinen tentti 29.11.. Kaksi uusintamahdollisuutta.
PAKOLLISET OPETUSKERRAT:
Potilasohjaamisen laboraatio pakollinen 17.11.2023
Miia Merikallion ja Suomen romaniyhdistyksen vierailuluennolle osallistuminen pakollinen (24.11.2023)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Ruotsi 2 op, noin 54 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilsastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Ohjauslaboraatio (Hyv/hyl)
Ruotsi: kirjallinen tentti (1-5), arviointiasteikko käydään läpi oppitunnilla
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)