Siirry suoraan sisältöön

Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER40-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 02.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.05.2023 - 29.08.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Opettajat
Janett Halonen
Jennie Nyman
Vastuuopettaja
Jennie Nyman
Opintojakso
SX00ER40

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 22.05.2023 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
ETÄLUENTO / Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa
Ti 23.05.2023 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
ETÄLUENTO/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Ma 29.05.2023 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
ETÄLUENTO/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Ti 30.05.2023 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
ETÄLUENTO/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Ma 05.06.2023 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
ETÄLUENTO/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Ma 28.08.2023 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
WEBINAARI/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Ti 29.08.2023 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
WEBINAARI/ Työkyvyn arviointi ja edistäminen toimintaterapiassa (kesätoteutus) SX00ER40-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä työntekijään ja työympäristöön liittyviä tekijöitä jotka vaikuttavat työn tekemiseen ja ymmärtää niiden vaikutusta työnhyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida henkilön työkykyä ja työympäristöä toimintaterapiassa, ja osaa myös käyttää muutamia. Opiskelija osaa jäsentää tietoa hyödyntäen inhimillisen toiminnan mallia. Opiskelija pystyy tekemään suosituksia henkilön työ- ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Opiskelija tuntee toimintaterapiaprosessin työkyvyn edistämisen näkökulmasta ja ymmärtää monipuolisen tiedonkeruun merkityksen muutoksen mahdollistamisessa.

Sisältö

- Inhimillisen toiminnan malli työkyvyn arviointia ja toiminnan mahdollistamista jäsentävänä mallina
- Työkykyyn liittyvät keskeiset käsitteet ja tilannetekijät
- Toimintaterapiaprosessi
- Tiedonkeruun tavat työkyvyn arvioinnissa
- Mahdollistamisen keinot työssä
- Työympäristön ulottuvuudet

Aika ja paikka

22.5, 23.5, 29.5, 30.5, 5.6, klo 15.00-18.00 ja webinaarit 28.8, 29.8 klo 13-17
zoomissa

Oppimateriaalit

Taylor, R. 2017. Kielhofner's Model of Human Occupation.
Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva verkkoluento
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät (yksilö ja ryhmä)
Ryhmä- ja parikeskustelut
Webinaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä tehdään aidossa työympäristössä ryhmätyönä. Pienryhmä hankkii yhteistyötahonsa itse.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

webinaarit 28.8, 29.8 klo 13-17
zoomissa

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135t, oppimistehtävä tehdään kesän aikana pienryhmässä sovittuna ajankohtana

Sisällön jaksotus

Reaaliaikainen opetus zoomissa: 22.5, 23.5, 29.5, 30.5, 5.6, klo 15.00-18.00
Oppimistehtävän toteutus pienryhmässä aikavälillä 6.6-25.8. Pienryhmä jaksottaa itse työskentelyaikataulunsa.
Reaaliaikaiset webinaarit zoomissa 28.8, 29.8 klo 13-17

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojakso on suunnattu toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille.

Mukaan hyväksymme:
- Metropolian toimintaterapeutti opiskelijoita joilla on suoritettuna Terapeuttinen toiminta työssä, opiskelussa ja vapaa-ajan toiminnoissa- tai Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 opintojakso. Pidemmällä opinnoissa olevat opiskelijat ovat etusijalla.
- Muiden AMK:iden toimintaterapeuttiopiskelijoita joilla on vähintään 100 op suoritettuna.
- Valmistuneita toimintaterapeutteja.

Työtilana käytämme Metropolian OMA järjestelmää, luento-osuudet toteutuvat zoomissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
-havainnollistaa työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- toimia turvallisesti
-toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia turvallisuus huomioiden
-selittää miten työympäristö vaikuttaa työn tekemiseen
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osallistua opiskelijaryhmän toimintaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportti 50%
Webinaari
Vertaisarviointi
Osallistuminen luennoille ja webinaareihin

Siirry alkuun