Siirry suoraan sisältöön

Robotiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00DS99-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 05.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Elektroniikka-tiimi
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Timo Tuominen
Vastuuopettaja
Raisa Kallio
Ryhmät
SA22K
Automaatiotekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
SA21S
Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
Opintojakso
TX00DS99

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 10.03.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Robotiikan perusteet TX00DS99-3007
MMC376.3 Automaatiolaboratorio 3, Robotiikka
Pe 10.03.2023 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Robotiikan perusteet TX00DS99-3007
MMC376.3 Automaatiolaboratorio 3, Robotiikka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee 3d-cad:in mahdollisuudet ja käyttösovellukset.
Opiskelija osaa mallintaa halutun kappaleen ja simuloida sen toiminnan. Opiskelija osaa tulostaa mallintamansa kappaleen 3d-tulostimilla. Opiskelija osaa laskea kinematiikan annetulle mekanismille. Opiskelija tuntee robottien tavallisimmat rakenteet. Opiskelija on perehtynyt robotisointiprojektin toteuttamiseen ja tuntee erityyppisiä robotisointisovelluksia. Opiskelija tuntee robottien käyttömahdollisuudet kappaletavaran käsittelyssä.
Opiskelija osaa laatia liikeohjelmia roboteille. Opiskelija osaa simuloida robottien toimintaa ja suunnitella robottiohjelmia simulointiohjelmilla.

Sisältö

1. 3D-CAD mallinnus ja tulostustekniikat
2. Robotit teollisuuden automaatiossa
3. Robottien rakenteet, turvajärjestelyt, anturointi ja tarraimet
4. Ohjelmointi ja simulointi
5. Robottien kinematiikka ja ohjaus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Siirry alkuun