Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EM68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Marianne Sipilä
Vastuuopettaja
Marianne Sipilä
Ryhmät
S1522S6C
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
Opintojakso
S000EM68
Toteutukselle S000EM68-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- tunnistaa prevention ja promootion
- soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)

Sisältö

Mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
Preventio ja promootio
Näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
Eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
Stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
Osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
Varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- tunnistaa prevention ja promootion
- soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)

Sisältö

Mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
Preventio ja promootio
Näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
Eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
Stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
Osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
Varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun