Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EM68-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opettajat
- Marianne Sipilä
- Vastuuopettaja
- Marianne Sipilä
- Ryhmät
-
S1522S6CKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
- Opintojakso
- S000EM68
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- tunnistaa prevention ja promootion
- soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
Mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
Preventio ja promootio
Näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
Eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
Stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
Osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
Varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- tunnistaa prevention ja promootion
- soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
Mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
Preventio ja promootio
Näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
Eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
Stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
Osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
Varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.