Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO99-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.08.2023 - 22.09.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Maria Kauppinen
- Ryhmät
-
SXQ20K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXQ23K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00BO99
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 16.08.2023 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, kampuksella |
MPC4001
Oppimistila
|
Ma 21.08.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, Zoom |
|
Ma 28.08.2023 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, Hivpointin-luento etänä |
|
Ke 30.08.2023 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, laboraatio, 4 ryhmää perättäin |
MPB4008
Vastaanotto
MPB4011 Terveydenedistäminen |
Ma 04.09.2023 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, kampus, lääkelaskut SXQ20K1 klo 9-9.45 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ti 05.09.2023 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4021 Reflektointitila |
Ti 05.09.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019/ravitsemus, kampuksella |
MPC5012
Oppimistila
|
To 07.09.2023 klo 09:45 - 11:00 (1 t 15 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, SXQ20K1 lääkelaskut, uusintatentti |
MPA4010
Oppimistila
|
Ti 12.09.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö SX00BO99-3019, Zoom |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.
Sisältö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit
Aika ja paikka
Aktivoivat luennot, simulaatio, laboraatio ja vierailijoiden luennot tulevat lukujärjestykseen.
Opintojakson orientaatio
Laboraatio, läsnäolovelvoite
Simulaatio, läsnäolo
Luennot
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Neuko- tietokanta
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot kampuksella ja Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio, läsnäolo kampuksella
Simulaatio, läsnäolo kampuksella
Lääkelaskut, kampuksella
Tentti: ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Seksuaalisuus ja ehkäisyn aloitus, vieraileva luennoitsija: Leena Väisälä (toteutunut keväällä 2023)
Muut luennot: tarkentuu lähempänä ajankohtaa
Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit:
- ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto, numeraalinen arviointi
-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan joko kampuksella tai etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-Ei valinnaisia suorituksia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t
Sisällön jaksotus
Lähiopetuskerrat pääsääntöisesti kampuksella
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio kampuksella: ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, kasvun seuranta, läsnäolovelvoite
Lääkelaskut ja mahdollinen uusintakoe
Simulaatio, läsnäolovelvoite
Moodle -tehtävät
Vierailevat luennoitsijat, läsnäolovelvoite
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.
Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso
Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.
HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto, tentin arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Uusintatentti yksilötenttinä uusintatenttitilaisuudessa ilman materiaaleja
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio, laboraatio, simulaatio läsnäolovelvoite
Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä aiheista ja toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät sovitut tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.