Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (C++) (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00VI01-3039

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
27.02.2023 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mika Hyyryläinen
Vastuuopettaja
Janne Salonen
Opintojakso
TT00VI01
Toteutukselle TT00VI01-3039 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee C++-kielen ja sen erityispiirteet olio-ohjelmoinnissa. Opiskelija osaa määritellä luokan, luoda olion ja kirjoittaa koodia, jossa oliota käytetään. Opiskelija osaa olioiden välisen yhteistyön, periytymismekanismin ja pystyy hyödyntämään dynaamista sidontaa. Opiskelija osaa käyttää operaattorifunktioita.

Sisältö

- olion automaattinen ja dynaaminen luonti
- konstruktorit ja destruktorit
- periytyminen, assosiaatiot, koostuminen
- virtuaalifunktiot ja myöhäinen sidonta
- erilaiset parametrityypit
- kopiointikonstruktori
- operaattorifunktiot
- geneeriset funktiot

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet
Osallistujilta edellytetään perustiedot yksinkertaisten www-sovellusten ohjelmoinnista.

Työmuodot

100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi.

Aika ja paikka

Koska kyseessä on 100% itsenäisesti suoritettava kurssi, riippuu opiskelupaikka ja -aika opiskelijasta itsestään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.

Kansainväliset yhteydet

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Sisällön jaksotus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Lisätietoja opiskelijoille

ILMOITTAUTUMINEN

Avoimen AMK:n opiskelijat hakijan työpöydällä osoitteessa: https://hakija.oma.metropolia.fi

CampusOnline opiskelijat: osoitteesta https://campusonline.fi/opintojaksot/ löytyvän e-lomakkeen kautta

Metropolian tutkinto-opiskelijat: https://vw4.viope.com/login?org=metropolia .
Rekisteröidy klikkaamalla sisäänkirjautumisikkunan vasemmasta laidasta Ilmoittaudu kurssille (Enroll on the Course).
Valitse jokin Viope-kurssi, jonka lopussa lukee tämä täsmenne: (NonStop).
Täytä muut tähdellä merkityt kohdat.
Nyt voit aloittaa myös muita Viopen ohjelmointikursseja, joissa on sama täsmenne (NonStop).

Jos rekisteröitymisessä on ongelmia, ota sähköpostitse yhteyttä osoitteeseen viopesupport@metropolia.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kun olet tehnyt 80% tehtävistä, niin kurssiarvioinnin saamiseksi sinun tulee lähettää sähköpostiviestiä osoitteeseen: viopesupport@metropolia.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

- Opiskelija ymmärtää luokan ja olion eron
- Opiskelija ymmärtää, miksi luokkia yleensä tarvitaan ja käytetään. Opiskelija osaa itse laatia yksinkertaisia luokkia ja käyttää niitä.
- Opiskelija ymmärtää mitä merkitsevät koostuminen, periytyminen
- Opiskelijalla on käsitys siitä, että luokan suunnittelussa pyritään luokan yleiskäyttöisyyteen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

- Opiskelija ymmärtää dynaamisen muistinkäytön edut ja haitat olioiden käytössä ja suunnittelussa.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon luokan suunnittelussa dynaamisten datajäsenten aiheuttamat haasteet (destruktorin tarve, kopiokonstruktorin tarve, sijoitusoperaattorin tarve jne).
- Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivan luokkasuhteen (periytyminen, assosiaatio, koostuminen) hyödyntäessään uuden luokan toteutuksessa olemassa olevaa luokkaa.
- Opiskelija osaa myös toteuttaa uuden luokan yllämainituilla luokkasuhteilla.
- Opiskelija osaa käyttää virtuaalisia funktioita ja abstrakteja luokkia

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

- Opiskelija osaa ottaa sovellusten ja luokkien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon mahdolliset muistivuodot ja osaa estää niiden syntymisen kaikissa tilanteissa (myös poikkeustilanteissa).
- Osoittimien käyttö on sujuvaa
- Opiskelija osaa käytännössä valita ratkaisuja, jotka edistävät uudelleenkäytettävyyttä

Siirry alkuun