Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ83-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.10.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Opettajat
- Miia Ojanen
- Tiina Lehto-Lundén
- Ryhmät
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
- Opintojakso
- SX00EQ83
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 24.08.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
MPA5015
Oppimistila
|
Pe 25.08.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
MPA6011
Oppimistila
|
Pe 01.09.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
MPA3010
Digitila
|
Pe 15.09.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
MPA6011
Oppimistila
|
Pe 22.09.2023 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
|
Pe 13.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Advanced Research and Development SX00EQ83-3003 |
MPA6011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää
-tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet
-hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön
-ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen
-osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa
-omaa perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi
Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen
Aika ja paikka
24.08.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
25.08.2023 08.30 - 11.45 MPA6011
01.09.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 independent, computer class is reserved
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 12.45-13.45 Niina Pietilä: opinnäytetyön info
22.09.2023 13.00 - 14.00 zoom, https://metropolia.zoom.us/j/67274626390, Meeting ID: 672 7462 6390 ohjausta tarvittaessa
13.10.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 esitykset, pakollinen läsnäolo
Oppimateriaalit
Esim.
Englanniksi:
- Devine & Heath. 2009. Doing social science : evidence and methods in empirical research. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
- Flick (Ed.) 2017. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection.
- Outwhite & Turner (Ed.) 2007. The SAGE Handbook of Social Science Methodology.
- Perri & Bellamy 2012. Principles of Methodology : A Guide to Research Design in Social Science
Suomeksi:
- Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: <www.kielijelppi.fi>. Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: <http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc>. Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen työskentely
Kehittämistehtävän työstäminen, esityksen valmistelu sekä esittäminen seminaarissa. Seminaariin (13.10) osallistuminen on pakollista.
Opintojaksolla on lisäksi ennakkotehtävä, joka tehdään ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot: Miia Ojanen
Lisätietoja opiskelijoille
24.08.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
25.08.2023 08.30 - 11.45 MPA6011
01.09.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 independent, computer class is reserved
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 12.45-13.45 Niina Pietilä: opinnäytetyön info
22.09.2023 13.00 - 14.00 zoom, ohjausta tarvittaessa
13.10.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 esitykset, pakollinen läsnäolo
Opintojaksolla on lisäksi ennakkotehtävä, joka tehdään ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Katso opintosuunnitelman liite.