Siirry suoraan sisältöön

Ihmisyksilön kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EH90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 10.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anou Londesborough
Eeva Tawast
Sanna-Mari Manninen
Leena Suojanen
Sandra Rinne
Jonna Heimonen
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
SXF20S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EH90

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 10.05.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ Zoom: Kehityspsykologian paneeli/ Ihmisyksilön kehitys SX00EH90-3001 https://metropolia.zoom.us/j/63206470339
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Embryologia:
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet.
Lapsen fyysinen kehitys:
Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.
Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.
Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.

Sisältö

Embryologia:
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön kehitys.
Lapsen fyysinen kehitys:
Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.

Aika ja paikka

Aika ja paikka kirjoitusohje tähän.

Embryologia - Leena Suojanen

1.2.
8.2.

Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast, lähikerrat 12.4. ja 10.5.2023

Oppimateriaalit

Luentomateriaali
Oheiskirjallisuus:
-Sariola, H. ym. Solusta yksilöksi - kehitysbiologia. Duodecim.
-Niemi, M. & Väänänen, K. Ihmisyksilön kehitysbiologia. Duodecim.

Opetusmenetelmät

EMBRYOLOGIA: luennot, itsenäinen opiskelu annetun verkkomateriaalin pohjalta

Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Embryologian verkkotentit:
1. verkkotentti saatavilla aikavälillä 20.1.-22.1.2023
2. verkkotentti saatavilla aikavälillä 27.1.-29.1.2023
3. verkkotentti saatavilla aikavälillä 10.2.-12.2.2023

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat kirjoitusohje tähän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Embryologia 40h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Embryologia: verkkotenttien hyväksytty suoritus 60% kokonaispistemäärästä.

Esitietovaatimukset

Ihmisen anatomia 1-4, Sisäelinten anatomia ja fysiologia

Siirry alkuun