Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ravitsemus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB62-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Marjosola
Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja
Ulla Marjosola
Ryhmät
SXP22S1
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EB62

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.03.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 teoria luento II, ZOOM
To 30.03.2023 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 yks. tehtävien tekoa
Ma 03.04.2023 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 seninaarityön tekoa tiimeissä
Ti 04.04.2023 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 Seminaarityöntekoa tiimeissä
Ti 04.04.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 ravitsemusluento, ZOOM
Ma 24.04.2023 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 seminaarityön ohj. zoom
To 27.04.2023 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3005 SEMINAARIT ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Aika ja paikka

Kevät 2023

Oppimateriaalit

Päivittyvät Moodle -materiaalit

Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harkinnan varainen AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille

Sisällön jaksotus

1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät

Osaamistavoitteet

- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa

Siirry alkuun