Musiikin opettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DW93-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2022 - 15.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Hanna-Maija Aarnio
- Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DW93
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Työmuodot
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Työpajat
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 erillisen lukujärjestyksen mukaan. Luokat AS102 ja AS411.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajalta opintojakson alussa
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikataulu opettajalta kurssin aluksi. 10 op = 270 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.