Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki (ECE) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 22.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Sylvia Hakari
Opintojakso
SX00EP02
Toteutukselle SX00EP02-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Työmuodot

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista.

Kaksikielinen opetus suomi / englanti

Aika ja paikka

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

MLL Perhekahvila

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

Kansainväliset yhteydet

Viikolla 8 vaihto-opiskelijoita Belgiasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h =135h

Lisätietoja opiskelijoille

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Opetus kaksikielinen suomi / englanti
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun