Siirry suoraan sisältöön

Esitystekninen projekti 1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EJ37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tero Aalto
Antti Huusko
Mikko Pirinen
TEKNO virtuaali::esittävä taide
Timo Hiekkanen
Vastuuopettaja
Mikko Pirinen
Ryhmät
KXHAVOIN
Esitystekniikan avoin amk
KXH20S2
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
KM00EJ37
Toteutukselle KM00EJ37-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ja syventää monialaista esitys- ja teatteritekniikan osaamistaan. Hän osaa kehittää teknistä osaamistaan työskentelemällä projekteissa tai produktioissa. Opiskelija hallitsee teknisiä kokonaisuuksia ja niiden sovellutuksia ammattimaisessa teatteri- ja esitystoiminnassa. Hän ymmärtää teatteri- ja esitystoiminnan tekniset, esitykselliset ja organisatoriset haasteet. Opiskelija kehittää osaamistaan toimia asiantuntijana teknis-taiteellisessa prosessissa ja tuotantoprosessin johtamisessa. Opiskelija osaa suunnitella työskentelyään, laatia ammattialan teknistä dokumentaatiota ja raportoida työskentelystään projekteissa. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimia asiakaslähtöisesti. Hän kykenee sopeuttamaan toimintaansa pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Sisältö

Projektiopintojen keskeisenä sisältönä on ammatillisten taitojen reflektointi ja kehittäminen:
- projektinhallinnan taidot
- vuorovaikutustaidot
- tekninen suunnittelu
- monialainen esitystekninen osaaminen
- esitystoiminnan turvallisuuden kehittäminen
- tuotantoprosessin johtaminen ja asiantuntijuus teknis-taiteellisessa prosessissa.

Projektiopintojen kokonaisuus koostuu erilaisista projekteista, joista osa toteutuu yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Projektiopinnot voivat sisältää myös luento-opetusta, työpajoja ja muita vastaavia työskentelytapoja.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Oppimateriaalit

Kurssin opettajalta kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely; projektin suunnittelu, toteutus, raportointi ja presentointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektit tehdään soveltuvin osin työelämäyhteistyössä. Lähtökohtaisesti kaikki projektiopinnot tehdään käytännön tuotannoissa ja yhteistyössä eri työelämätahojen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava kurssin opettajan ja hops-ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektin suunnittelu
Projektin ohjaukset
Projektin toteutus
Projektin raportointi
Projektin presentointi

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus määräytyy käytännön projektien mukaisesti ja määritellään jakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa opetuksessa. Poissaolon korvaavasta menettelystä sovitaan vastuuopettajan kanssa. Opetuksen aikataulu löytyy Lukkarista. Kaikki opintojakson osuudet tulee olla hyväksytysti suoritettu. Projektin toteuttamisesta laaditaan yhteinen aikataulu.

Kurssin etäopetussesioita voidaan tallentaa kurssilaisten käyttöön.
Jos opiskelija ei halua osallistua tallennuksiin, tulee hänen ottaa yhteyttä opettajaan
asiasta sopimiseksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa projektin eri vaiheet. Opiskelija osaa suunnitella ajallisesti oman
työskentelynsä etenemisen projektissa ja huomioida turvallisuuskäytännöt. Opiskelija tarvitsee vain ajoittain tukea projektin eri vaiheissa. Opiskelija osaa raportoida kirjallisesti ja laatia teknisiä dokumentteja. Opiskelija ymmärtää organisoinnin merkityksen osana esitys- ja teatteriteknistä työskentelyä ja osaa työskennellessä ryhmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin projektin vaiheet ja kokonaisuuden. Opiskelija osaa suunnitella ja organisoida omaa ja ryhmän työskentelyä. Opiskelija toimii projektissa turvallisuusorientoituneesti ja hallitsee ammattialueen keskeisen teknisen ammattitaidon. Opiskelija osaa laatia tekniset dokumentit ja raportit tarkoitukseen sopivilla ohjelmistoilla ja dokumentaatio on selkeää. Opiskelija osaa raporteissa esitellä tekemänsä ratkaisut perusteluineen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee projektin suunnittelun keskeiset välineet ja osaa suunnitella ja organisoida ryhmän työskentelyä. Toiminnassaan opiskelija edistää turvallisten toimintaolosuhteiden luomista ja kaikkien turvallista työskentelyä. Ammattialueen tekniset taidot ovat hyvät ja opiskelija pystyy vaativaankin tekniseen suunnitteluun. Opiskelija osaa raporteissaan esitellä, perustella ja argumentoida tekemänsä ratkaisut kattavasti. Tekninen dokumentaatio on selkeää, kattavaa ja johdonmukaista. Opiskelijalla on hyvät ryhmätyöskentely- ja organisointitaidot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa projektin eri vaiheet. Opiskelija osaa suunnitella ajallisesti oman työskentelynsä etenemisen projektissa ja huomioida turvallisuuskäytännöt. Opiskelija tarvitsee vain ajoittain tukea projektin eri vaiheissa. Opiskelija osaa raportoida kirjallisesti ja laatia teknisiä dokumentteja. Opiskelija ymmärtää organisoinnin merkityksen osana esitys- ja teatteriteknistä työskentelyä ja osaa työskennellessä ryhmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, vertaisarviointi ja projektiraportti tai oppimispäiväkirja.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuja tuntee esitys- ja teatteritekniikan käyttöä erilaisissa käyttöympäristöissä, tietää esitys- ja teatteritekniikan keskeiset turvallisuusmääräykset ja -käytännöt sekä omaa perustiedot ja -taidot esitysteknisten järjestelmien käytöstä projektin edellyttämässä laajuudessa.

Siirry alkuun