Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Panu Karhinen
Mia Rosenström
Vastuuopettaja
Panu Karhinen
Ryhmät
SXC21S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP98
Toteutukselle SX00EP98-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
- tunnistaa tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
- osaa kuvata vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
- osaa hakea tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä

Sisältö

- monitieteinen gerontologinen tutkimus
- vaikuttavuuden lähtökohdat
- ammatillinen kumppanuus ja verkostot vanhustyössä
- gerontologinen moniammatillinen vanhustyö ja moniasiantuntijuus
- tutkimusetiikan lähtökohdat
- tiedon haku, hallinta ja arviointi
- dialogisuuden periaatteet
- yhteiskehittäminen

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu:

2.11. klo 8.30-11.45 Orientaatio opintojaksolle (Mia ja Panu)

2.11. klo 12.45-16.00 Dialogisuuden periaatteet, kehittämisen prosessi, yhteiskehittely, oma rooli kehittämistehtävissä, kriittisen ajattelun perusteet (Mia ja Panu)

16.11. klo 12.45-16.00 Tutkimus ja tutkimusetiikka (Mia)

9.12. klo 12.45-16.00 Kehittäminen ja ammatillinen kasvu (Panu)

13.12. klo 8.30-11.45 Purku ja päätös (Mia ja Panu>)

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, lähiopetus, yksilöllinen harjoitustehtävä, ryhmätehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä ja ykslötehtävä

Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
• tunnistaa joitakin tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa luetella vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden käsitteen
• osaa hakea gerontologista tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä
Hyvä (3-4)
• osaa kuvailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa useita tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa kuvailla vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• osaa perustella tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa selittää ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Kiitettävä (5)
• osaa vertailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa monipuolisesti tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
• soveltaa tietoa vanhustyön ammatillisten orientaatioiden kuvailussa ja osaa arvioida moniasiantuntijuuden merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja osaa arvioida lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• perustelee monipuolisesti tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa arvioida ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun