Innovaatioprojekti (ryhmille SXB17K1, SXB17K2, SXF15S1 ja SXE16S1) (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3269
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ajoitus
28.01.2019 - 14.03.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Toni Nisula
- Anou Londesborough
- Pirkko-Leena Kuosa
- Mikko Harju
- Eero Kokko
- Mirka Peththahandi
- Anita Ahlstrand
Vastuuopettaja
Anita Ahlstrand
Ryhmät
-
SXE16S1Optometrian tutkinto-ohjelma
-
SXB17K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma
-
SXF15S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
-
SXB17K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Oppimateriaalit
Vehkaperä & al. 2013. Innostu ja innovoi. Käsikirja innovaatioprojektiopintoihin.
Suora osoite julkaisun pdf-versioon on:
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Oivallus loppuraportti:
http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus verkko-opetuksena
Projektityöskentely pienryhmissä
-
Opintojen infosivut, tutustu etukäteen: https://sites.google.com/metropolia.fi/innovaatioprojekti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektityön osuus tapahtuu työelämäyhteydessä.
Lisätietoja opiskelijoille
* Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: Anita Ahlstrand.
-
Opinnot toteutetaan ajalla 28.1.- 14.3.2019.
Opinnot koostuvat kahdesta osasta:
1) Teoriaosuus, 2 op
Teoriaosuuden opettajat: Anita Ahlstrand ja Toni Nisula
Teoriaosuuden suorittaminen tapahtuu lähiopetuksena sekä verkko-opiskeluna Moodlessa. Opintojakso alkaa lähiopetuksena ma 28.1.2019 klo 9.00 - 12.00, Vanha Viertotie 23, auditorio. Tiistaina 29.1.2019 klo 9 - 12 teoria ja orientaatio jatkuu lähiopetuksena, Vanha Viertotie 23.. Tämän jälkeen tehtäviä verkossa Moodlessa. Teoriaosuuteen kuuluu ennakkotehtävä.
2) Projektityöskentely, 8 op (30.1. - 14.3.2019)
Projektiosuuden opettaja: Projektia ohjaava opettaja(t)
* Projektityöskentely aloitetaan ke 30.1.2019 projektia ohjaavan opettajan ilmoittamassa paikassa ja ajalla.
Projektityöskentely tapahtuu pienryhmissä. Opiskelijat valitsevat annetuista projektiaiheista itselleen kiinnostavimmat. Opiskelijoiden valinnan jälkeen muodostetaan monialaiset ryhmät, joilla on projektia ohjaavat opettajat. Projektiaiheiden valinta-aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Projektin työskentely toteutetaan projektissa sovittavan aikataulun mukaisesti ma - to 14.3.2019 saakka eli opiskelijoilla ei (pääsääntöisesti) ole muita opintoja ko. aikavälillä maanantaista - torstaihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perusteet 2 op (hyväksytty/hylätty)
Projektityöskentely 8 op (arvioidaan 1-5)
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.