Visualisoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00BZ26-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 01.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2019 - 20.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- TR00BZ26
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu sommittelun, perspektiiviopin, väriopin ja deskriptiivisen geometria perusteisiin. Opiskelija tutustuu erilaisin piirustus-, maalaus- ja kuvanveistotekniikoihin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa monipuolisesti sekä 2- että 3-ulotteisen visualisoinnin keinoin havainnollistaa suunnittelusisältöjä. Opiskelijan ymmärtää taiteellisen ilmaisun merkityksen osana arkkitehtisuunnittelua.
Opiskelija osaa käsin konstruoiden tuottaa perspektiivi- ja aksonometrisia piirustuksia
Opiskelija osaa käyttää ja yhdistellä värejä arkkitehtisuunnittelussa.
Opiskelija tuntee erilaisia käsin ja tietotekniikan avulla tuotettuja esitystekniikoita .
Sisältö
Sommittelun perusteet.
Perspektiiviopin perusteet.
Värioppi.
Deskriptiivinen geometria.
Taideilmaisu (piirustus, maalaus ja kuvanveisto).
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Työmuodot
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset
Tentti/koe
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Aktiivisuus luennolla
Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää sujuvasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.