Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DM77-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Katriina Rantala-Nenonen
- Saila Nevanen
- Miia Ojanen
- Marianne Roivas
- Eija Raatikainen
Vastuuopettaja
Miia Ojanen
Ryhmät
-
S0919S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun välineet asiantuntijatason toimijalta edellytettävällä tavalla.
Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua kehittämistä koskevien käytännöllisten ongelmien ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija tuntee sosiaalialan työn ja kehittämisen kokonaisuutta koskevat käsitteelliset näkökulmat ja osaa soveltaa niitä kehittämistoimintaan. Opiskelija tuntee sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja niihin liittyvät arvot, oletukset ja metodologiset taustaehdot. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan kehittämiseen liittyviä periaatteita omassa toiminnassaan.
Opiskelija hallitsee kehittämisprojektin perustamisen ja suunnittelun periaatteet ja käytännöt sekä osaa laatia toteuttamiskelpoisen ja hyvin perustellun projektisuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä ongelman/tehtävän, joka on ratkaistavissa/toteutettavissa tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin.
Opiskelija osaa arvioida projektisuunnitelmia ja niiden toteuttamiskelpoisuutta sekä projektin tulosten merkitystä ammatillisen kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman tieteellisen raportoinnin periaatteita noudattaen. Opiskelija hallitsee asiantuntijuuteen liittyvän viestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteet sekä osaa viestiä ja tuottaa tieteelliset kriteerit täyttävää asiantuntijatekstiä.
Sisältö
Argumentaatio: looginen rakenne ja sisältö; Kriittinen tiedonkäsitys; Tiedon lähteet ja arviointi; Tieteellinen ajattelu; Sosiaalialan tieteenfilosofia; Sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja ohjelmat; Sosiaalialan kehittämisen oletukset, arvot ja metodologia.
Opinnäytetyön aihe/ideapaperi, tutkimus/kehittämissuunnitelman perusteet, projektin arviointi, ongelman määrittely, tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä, tieteellinen raportointi.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (täydentyy):
Aaltola, J. & Valli, R. (vuoden 2007 tai 2010 painos) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.
Baillargeon, Normand (2016) Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi
Browne, M. Neil & Stuart M. Keeley (2009) Asking the Right Questions
Cartwright, Nancy & Eleonora Montuschi: Philosophy of Social Science
Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto (2007) Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma (2006) Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2010) Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi (2009) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010) Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (2002) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Kananen, Jorma (2008) Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa:
Kirjoittajan ABC-kortti. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa:
Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne (2017) Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Kotila H. & Mutanen A. (2012) Käytäntöä tutkimassa. Vantaa: Haaga-Helia.
Kuula, Arja (2006) Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) (2010) Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
Lehtosalo, T. (2011) Itsemääräämisoikeus vanhustenpalveluasumisessa. Etnografinen tutkimus asukkaiden kokemuksista osallistua omaan arkeensa. Gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Terveystieteiden laitos.
Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Metsämuuronen, Jari (2008) Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, Jari (2009) Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
Robson, Colin: Real World Research
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa (2013) Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa (2005) Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos) Tutki ja kehitä
Vilkka, Hanna (2007) Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetusajankohdat:
04.09.2019 12.45 - 16.00 MPA6021: Miia Ojanen (orientaatio ja tehtävänanto: yhteinen tehtävä Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -opintojakson kanssa)
01.10.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5011, klo 12.45-13.30 Miia: tehtävän väliohjaus, klo 13.45-16: Raisa Karhu, tiedonhaku.
28.10.2019 08.45 - 12.00 MPA3007, Miia (tehtävän purku + yleinen palaute + opetus)
19.11.2019 08.45 - 12.00 ja 12.45 - 14.15, MPA3007: Saila Nevanen, Miia Ojanen, Eija Raatikainen
11.12.2019 08.45 - 12.00, MPA6021: Miia
Opintojaksolla tehdään yhteinen tehtävä opintojakson Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -kanssa. Tehtävä palautetaan lapset, nuoret, perheet -opintojakson OMA -työtilaan (Tehtävät -kansioon).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.