Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DM77-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Katriina Rantala-Nenonen
  • Saila Nevanen
  • Miia Ojanen
  • Marianne Roivas
  • Eija Raatikainen

Vastuuopettaja

Miia Ojanen

Ryhmät

  • S0919S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun välineet asiantuntijatason toimijalta edellytettävällä tavalla.
Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua kehittämistä koskevien käytännöllisten ongelmien ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija tuntee sosiaalialan työn ja kehittämisen kokonaisuutta koskevat käsitteelliset näkökulmat ja osaa soveltaa niitä kehittämistoimintaan. Opiskelija tuntee sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja niihin liittyvät arvot, oletukset ja metodologiset taustaehdot. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan kehittämiseen liittyviä periaatteita omassa toiminnassaan.

Opiskelija hallitsee kehittämisprojektin perustamisen ja suunnittelun periaatteet ja käytännöt sekä osaa laatia toteuttamiskelpoisen ja hyvin perustellun projektisuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä ongelman/tehtävän, joka on ratkaistavissa/toteutettavissa tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin.

Opiskelija osaa arvioida projektisuunnitelmia ja niiden toteuttamiskelpoisuutta sekä projektin tulosten merkitystä ammatillisen kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman tieteellisen raportoinnin periaatteita noudattaen. Opiskelija hallitsee asiantuntijuuteen liittyvän viestinnän ja tieteellisen kirjoittamisen periaatteet sekä osaa viestiä ja tuottaa tieteelliset kriteerit täyttävää asiantuntijatekstiä.

Sisältö

Argumentaatio: looginen rakenne ja sisältö; Kriittinen tiedonkäsitys; Tiedon lähteet ja arviointi; Tieteellinen ajattelu; Sosiaalialan tieteenfilosofia; Sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja ohjelmat; Sosiaalialan kehittämisen oletukset, arvot ja metodologia.

Opinnäytetyön aihe/ideapaperi, tutkimus/kehittämissuunnitelman perusteet, projektin arviointi, ongelman määrittely, tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä, tieteellinen raportointi.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (täydentyy):

Aaltola, J. & Valli, R. (vuoden 2007 tai 2010 painos) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.

Baillargeon, Normand (2016) Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

Browne, M. Neil & Stuart M. Keeley (2009) Asking the Right Questions

Cartwright, Nancy & Eleonora Montuschi: Philosophy of Social Science

Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto (2007) Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.

Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma (2006) Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2010) Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.

Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi (2009) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010) Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (2002) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.

Kananen, Jorma (2008) Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa:

Kirjoittajan ABC-kortti. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa:

Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne (2017) Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.

KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Kotila H. & Mutanen A. (2012) Käytäntöä tutkimassa. Vantaa: Haaga-Helia.

Kuula, Arja (2006) Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.

Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/

Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) (2010) Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.

Lehtosalo, T. (2011) Itsemääräämisoikeus vanhustenpalveluasumisessa. Etnografinen tutkimus asukkaiden kokemuksista osallistua omaan arkeensa. Gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Terveystieteiden laitos.

Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Metsämuuronen, Jari (2008) Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.

Metsämuuronen, Jari (2009) Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.

Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/

Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx

Robson, Colin: Real World Research

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa (2013) Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa (2005) Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.

Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos) Tutki ja kehitä

Vilkka, Hanna (2007) Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusajankohdat:
04.09.2019 12.45 - 16.00 MPA6021: Miia Ojanen (orientaatio ja tehtävänanto: yhteinen tehtävä Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -opintojakson kanssa)
01.10.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5011, klo 12.45-13.30 Miia: tehtävän väliohjaus, klo 13.45-16: Raisa Karhu, tiedonhaku.
28.10.2019 08.45 - 12.00 MPA3007, Miia (tehtävän purku + yleinen palaute + opetus)
19.11.2019 08.45 - 12.00 ja 12.45 - 14.15, MPA3007: Saila Nevanen, Miia Ojanen, Eija Raatikainen
11.12.2019 08.45 - 12.00, MPA6021: Miia
Opintojaksolla tehdään yhteinen tehtävä opintojakson Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -kanssa. Tehtävä palautetaan lapset, nuoret, perheet -opintojakson OMA -työtilaan (Tehtävät -kansioon).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.