Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL80-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Katriina Rantala-Nenonen
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Satu Hakanen
- Liisa Jaakkonen
- hyvinvointi sosiaaliala
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä varhaiskasvatuksen alueella. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön pienten lasten kanssa. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa
Opetus toteutetaan intensiivisesti 14.4.-20.5.2020
MUUTOKSET AIKATAULUUN MAHDOLLISIA
Oppimateriaalit
ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
aktivoiva luento
work shopit
projektioppiminen
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 t = 270 t
lähiopetus
itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Hyväksytty:
Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyyden opintojakson ydinainekseen (vrt. oj:n tavoitteet)
- käyttää oikein yksittäisiä sosiaali- ja kasvatusalan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Elämänkulku ja moninaisuus
Kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunta elämänkulun tukena.
Työelämän englanti.
Projekti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opintojakso on tarkoitettu varhaiskasvatuksen polun valinneille.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus),
Satu Hakanen /varhaiskasvatus, projektin ohjaus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Englanti: Liisa Jaakkonen
Musiikki: Resonaari
Katriina Rantala-Nenonen, sos.ped. luennot
Kevin Collet / liikunta
Seija Mäenpää / kuvataide
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
Lähiopetukseen osallistuminen vähintään 80%,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.
Opetuksen arviointi kts. opetussuunnitelman liitteessä Arviointikriteerit
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja