Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen suun terveys toimintakyvyn edistäjänä -projekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CU06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00CU06-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- organisoi ja toteuttaa ikääntyneen suun hoidon yhdessä ikääntyneen, hänen perheensä ja hoitohenkilöstön kanssa
- analysoi potilaan yleissairauksien ja suun terveyden yhteyttä
- kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa kulttuuritietoisena läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa - toimii yhteistyössä proteettisen suun terveydenhoitotyön tiimissä

Sisältö

Kulttuuritietoinen ikääntyneen ihmisen suunhoito kotona ja laitoksissa
Ikääntyneen suun terveys ja yleisterveys elämänlaadun osatekijänä
Nielemisterapia
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjaus ja koulutus ikääntyneen ihmisen suun terveydenhoidossa
Gerontologia ja geriatria
Aikuisten ja ikääntyneiden suun terveyden edistäminen Suunhoidon opetusklinikalla Proteettinen suun terveydenhoitotyö

Työmuodot

Aktivoivat luennot
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät
Kliininen suunhoidon harjoittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Vanhustenhuollon harjoittelun voi suorittaa monialaisena harjoitteluna (ks. suun terveydenhuollon työtilan kautta tullut hakumainos monialaisesta harjoittelusta, mikäli se soveltuu opiskelijan opintopolkuun).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä. (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen)
Suunhoidon kliininen harjoittelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainväliset yhteydet

Opiskelija voi suorittaa opintoja kv-vaihdossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yht. 10 op = 270 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Protetiikan luennot+itsenäinen opiskelu+laboraatiot+simulaatio 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu sisältää oppimisen reflektiokirjoitelman 4 op = 108h

Sisällön jaksotus

1. vaihe: Teoriaopinnot: Protetiikka, gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari
4. vaihe: Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Kliinisen työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa.
Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.
AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdentuu:
A) Kliiniseen työelämäharjoitteluun +ohjattu oppimispäiväkirja (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Vanhustenhuollon harjoittelu + itsenäinen kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
C) Aktiivinen osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Siirry alkuun