Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 26.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Opintojakso
- SX00BZ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Sisältö
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Työmuodot
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen
Aika ja paikka
N/A
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali:
Helenius - Lummelahti 2013 Leikin käsikirja. PS-kustannus. Sivut 13 - 161.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Pedagogiikan aika -julkaisu. Lastentarhanopettajaliitto.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
National Core Curriculum for Pre-primary Education 2014
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
08.03.2019 08.30 - 11.45 Tentti MPA4018
Uusintatentit 11.4. klo 12.45-16 ja 28.5. klo 8.30 -11.45
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainväliset yhteydet
Ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetukseen osallistumiseen ja tenttiin lukemisen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa.
22.01.2019 12.45 - 16.00 MPA3007 Orientaatioluento (luentokerta on yhteinen Varhaiskasvatuksen perusteet opintojaksin kanssa.)
24.01.2019 12.45 - 16.00 MPA2029
01.03.2019 08.30 - 11.45 MPA5007
08.03.2019 08.30 - 11.45 MPA4018 Tentti
15.03.2019 08.30 - 11.45 MPA5007 ja MPA5027 Oppimistehtävän esittely (pakollinen)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.