Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 26.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Satu Hakanen
Saila Nevanen
Opintojakso
SX00BZ78
Toteutukselle SX00BZ78-3006 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Sisältö

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Työmuodot

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen

Aika ja paikka

N/A

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttimateriaali:
Helenius - Lummelahti 2013 Leikin käsikirja. PS-kustannus. Sivut 13 - 161.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Pedagogiikan aika -julkaisu. Lastentarhanopettajaliitto.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
National Core Curriculum for Pre-primary Education 2014

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

08.03.2019 08.30 - 11.45 Tentti MPA4018
Uusintatentit 11.4. klo 12.45-16 ja 28.5. klo 8.30 -11.45
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

Kansainväliset yhteydet

Ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetukseen osallistumiseen ja tenttiin lukemisen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa.
22.01.2019 12.45 - 16.00 MPA3007 Orientaatioluento (luentokerta on yhteinen Varhaiskasvatuksen perusteet opintojaksin kanssa.)
24.01.2019 12.45 - 16.00 MPA2029
01.03.2019 08.30 - 11.45 MPA5007
08.03.2019 08.30 - 11.45 MPA4018 Tentti
15.03.2019 08.30 - 11.45 MPA5007 ja MPA5027 Oppimistehtävän esittely (pakollinen)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun